Varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattiohjelma
Kuvaus
Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmassa (180 op) opiskellaan varhaiskasvatustiedettä. Koulutus tutustuttaa opiskelijan varhaiskasvatustieteen perusteisiin ja antaa edellytykset seurata kasvatustieteellisen alan kotimaista ja kansainvälistä kehitystä ja tutkimusta. Koulutus luo valmiudet tieteelliseen ajatteluun ja työskentelyyn sekä edellytykset soveltaa hankittua tietoa työelämässä. Kandidaatin tutkinto antaa perustan kasvatustieteen maisterin tutkintoon johtaville opinnoille. Opiskelija saa kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon lisäksi myös varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden, sisältäen kelpoisuuden esiopetuksen opettajan tehtävään.
Varhaiskasvatustieteen opinnot kasvatustieteen kandidaatin tutkinnossa ovat laajuudeltaan 60 opintopistettä. Opinnot muodostuvat kasvatustieteen perusopinnoista (25 op) ja varhaiskasvatustieteen aineopinnoista (35 op), joihin sisältyy 9 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Lisäksi tutkintoon kuuluvat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottavat 75 opintopisteen laajuiset varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot, jotka sisältävät 15 opintopistettä ohjattua harjoittelua. Koulutus antaa teoreettiset ja käytännölliset valmiudet toimia varhaiskasvatuksen ammattilaisena ja pedagogisena asiantuntijana, erityisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kontekstissa.
Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmassa suoritetaan lisäksi 25 opintopistettä vapaasti valittavia opintoja, jotka voivat koostua yhdestä perus- tai aineopintokokonaisuudesta tai vaihtoehtoisesti yksittäisistä korkeakoulutasoisista opintojaksoista. Vapaasti valittaviin opintoihin on mahdollista sisällyttää esimerkiksi erilaisia moduuleja, kieli- ja viestintäopintoja, ulkomailla suoritettuja opintoja tai työelämäopintoja.
Kandidaattiohjelman tutkintorunko:
https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/var/opiskelu/tutkintorakenne2020-2023.pdf
Koulutuksen opintokokonaisuudet ryhmittyvät temaattisiksi kokonaisuuksiksi. Teemat muodostuvat siten, että opiskelija perehtyy niiden kautta varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin, tehtäviin ja toimintaympäristöihin. Teemojen avulla koulutuksen keskeiset sisällöt rakentuvat monitieteisiksi kokonaisuuksiksi.
Teema 1. Orientoituminen varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen opettajan työhön
Opiskelija perehtyy varhaiskasvatuksen opettajan työhön sekä varhaiskasvatuksen arvo- ja tietoperustaan. Hän rakentaa ymmärrystään ja osaamistaan
kasvatustieteiden perusteista,
lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta sekä kasvu- ja oppimisympäristöistä,
lapsuudesta ja lasten osallisuudesta
suomalaisesta varhaiskasvatusjärjestelmästä,
varhaiskasvatustieteestä ja varhaiskasvatuksen pedagogisista perusteista,
taito- ja taideaineista sekä niiden pedagogiikasta
Teema 2. Lapsilähtöinen, suunnitelmallinen kasvun ja oppimisen ohjaaminen
Opiskelija syventyy lapsilähtöisen ja lapsen osallisuutta tukevan toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Hän laajentaa ymmärrystään ja osaamistaan
varhaiskasvatustieteestä
lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta,
varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisällöistä ja toimintatavoista (muun muassa kieli, matematiikka, STEAM, kestävä elämäntapa ja oppimisen tuki),
havainnoinnista, suunnittelusta, toiminnan toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä
pedagogisesta dokumentoinnista
yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoista,
perheiden kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä
moniammatillisista yhteistyöverkostoista
Teema 3. Yhteisvastuullinen hyvän lapsuuden rakentaminen
Opiskelija ymmärtää syvällisesti eri tekijöiden vaikutuksen hyvän lapsuuden rakentumisessa ja osaa toimia ja kehittyä varhaiskasvatuksen pedagogisena asiantuntijana. Hän syventää ymmärrystään ja osaamistaan
osallisuutta tukevasta pedagogisesta toiminnasta varhaiskasvatusyhteisössä,
kokonaisvaltaisesta suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista, dokumentoinnista ja kehittämisestä,
tiimin pedagogisesta johtajuudesta
kulttuurisesta moninaisuudesta sekä moniammatillisesta ja perheiden kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä,
eettisistä kysymyksistä
taito- ja taideaineiden integroinnista
tutkimusprosessista ja tieteellisestä ajattelusta
Lapsiryhmätyöskentely ja ohjatut harjoittelut
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka -opintojaksoihin sitoutuvan lapsiryhmätyöskentelyn sekä ohjattujen harjoitteluiden tavoitteena on kytkeä teoria ja käytäntö. Tavoitteena on, että opiskelija saa jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kasvun kokemuksia harjoitellessaan työskentelyä lapsiryhmien kanssa. Lapsiryhmätyöskentely ja harjoittelut vahvistavat jatkumona opiskelijan taitoja suunnitella, toteuttaa, arvioida, dokumentoida ja kehittää toimintaa opetussuunnitelmiin sekä lapsen ja perheen tarpeisiin perustuen yhteistyössä koko työyhteisön kanssa. Opiskelija oppii toimimaan moniammatillisissa työyhteisöissä osana laajempia yhteistyöverkostoja.
Osaamistavoitteet
Tiedot
Opiskelija omaksuu varhaiskasvatustieteen filosofiset, psykologiset ja sosiologiset perusteet. Opiskelija hallitsee pienten lasten kehityksen ja keskeiset oppimisteoriat. Hän ymmärtää lapsuuden yhteiskunnalliset ja kulttuurisesti moninaiset lähtökohdat sekä varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset sisällöt. Opiskelijalla on työorganisaatioihin, pedagogiseen johtajuuteen ja moniammatillisuuteen liittyvää osaamista. Opiskelija hallitsee kasvatukseen ja opetukseen liittyvän käsitteistön. Hän tuntee keskeiset varhaiskasvatustieteen tutkimustraditiot ja tiedonhankintamenetelmät. Opiskelija tiedostaa oman oppimis-, tiedon- ja ihmiskäsityksensä. Opiskelija hallitsee työtään ohjaavan lainsäädännön sekä osaa käyttää varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja ja arviointityökaluja.
Taidot
Opiskelija tiedostaa omat kasvatukseen liittyvät käsityksensä ja ymmärtää laaja-alaisen vuorovaikutusosaamisen sekä kasvatusyhteistyön merkityksen. Opiskelijalla on vahva opetuksen laatuun, opetussuunnitelmiin sekä suunnitteluun, toiminnan toteutukseen, arviointiin ja kehittämiseen liittyvä osaaminen. Opiskelijalla on taito tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä toteuttaa ikäkaudelle sopivaa ja yksilöllistettyä toimintaa oppijan tuen tarpeet huomioiden. Tutkivan opettajuuden ja tutkimuksen tekemisen taitojen rakentuminen ovat osa opintoja. Opiskelija kykenee analysoimaan, argumentoimaan ja kriittisesti reflektoimaan sekä omaa että työyhteisönsä toimintaa.
Osaaminen
Opiskelijan toiminta ja sen kehittäminen pohjautuvat tutkimustietoon ja arviointiin. Opiskelijalla on kyky toimia moniammatillisessa yhteistyössä kulttuurisesti moninaisissa ympäristöissä ja kansainvälisissä konteksteissa. Opiskelijalla on taito toimia laaja-alaisessa vuorovaikutuksessa lasten ja aikuisten kanssa sekä kyky antaa ja vastaanottaa palautetta. Hän kykenee tekemään perusteltuja päätöksiä ja arvioimaan kriittisesti oman toimintansa vaikutuksia ja seurauksia. Opiskelija kykenee toimimaan keskeisten ammattieettisten periaatteiden ja kestävän elämäntavan mukaisesti. Opiskelijalla on virkamieheltä edellytettävä kielitaito ja varhaiskasvatustieteen käsitteistön tuntemus vieraalla kielellä.
Rakenne
- Tarkka kuvaus
Kasvatustieteen perusopinnot
25 opKTKPERValitse kaikki (12–25 op)Yhteiset opintojaksot
Valitse kaikki (10–20 op)Valitse valinnainen opintojakso tutkinto-ohjelmasi mukaan
Valitse 1 kpl (2–5 op / 20 op)
- Tarkka kuvaus
Varhaiskasvatustieteen aineopinnot
35+ opVKTAINValitse kaikki (35 op)Tutkimusmenetelmäopinnot
Valitse kaikki (10 op)Tutkielmaopinnot
Valitse kaikki (10 op)
- Tarkka kuvaus
Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot
75+ opVAAKOKValitse kaikki (73–76 op) Muut tutkinto-ohjelman opinnot
Valitse väh. 45 opVapaasti valittavat opintokokonaisuudet ja temaattiset moduulit
Valitse väh. 0 kpl (0+ op)- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
Viestintä- ja kieliopinnot
Valitse 1 kpl (10+ op)Uusimuotoiset viestintä- ja kieliopinnot
Valitse kaikki (10+ op)- Tarkka kuvaus
Viestintä- ja kieliopinnot
10+ opXUVK_KASValitse kaikki (10+ op)Akateemiset tekstitaidot
Valitse kaikki (3 op)Monikielinen vuorovaikutus
Valitse kaikki (4 op)Tutkimusviestintä
Valitse kaikki (3 op)Vapaavalintaiset viestintä- ja kieliopinnot
Valitse väh. 0 op- Vapaasti valittava opintojakso
Nykymuotoiset viestintä- ja kieliopinnot
Valitse kaikki (11+ op)- Tarkka kuvaus
Viestintä- ja kieliopinnot
10+ opXNYKY_KASValitse kaikki (11+ op)Äidinkieli
Valitse kaikki (5–6 op)- ValintaryhmäValitse 1 kpl (3 op / 6 op)
Toinen kotimainen kieli
Valitse kaikki (3 op)Vapaavalintaiset viestintä- ja kieliopinnot
Valitse väh. 0 op- Vapaasti valittava opintojakso
- Tarkka kuvaus
Muut opinnot
10+ opVARKAMUUValitse kaikki (10+ op)Yleisopinnot
Valitse väh. 10 opVapaasti valittavat opintojaksot
Valitse väh. 0 op- Vapaasti valittava opintojakso