Matematiikan, kemian tai fysiikan aineenopettajan ja luokanopettajan kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Luonnontieteiden kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Fysiikan laitos, Kemian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Luonnontieteiden kandidaatin tutkinto Matematiikan, kemian tai fysiikan aineenopettajan ja luokanopettajan kandidaattiohjelmassa toimii pohjana peruskoulun, lukion, ammatillisten oppilaitosten ja aikuiskoulutuksen matematiikan, kemian tai fysiikan aineenopettajan ja luokanopettajan tehtäviin kelpoisuuden antavalle filosofian maisterin tutkinnolle.

Kandidaattiohjelma sisältää seuraavat opinnot: opetettavan aineen (matematiikka, kemia tai fysiikka) perus- ja aineopinnot, osa perusopetuksessa opetettavien aineiden monialaisista opinnoista (ns. POM-opinnoista), aineenopettajan pedagogiset perusopinnot, ohjelmakohtaiset suunnatut pedagogiset opinnot, yleisopintoja, viestintä- ja kieliopintoja sekä vapaasti valittavia opintoja.

Opetuksessa edellytetään pääsääntöisesti läsnäoloa Jyväskylässä.  

Osaamistavoitteet

Kandidaatti tuntee alansa (matematiikka, kemia tai fysiikka) peruskäsitteet ja -teoriat, ja omaa valmiudet osaamisen syventämiseen maisterivaiheessa. Hän kykenee hankkimaan ja jäsentämään oman alansa tietoa. Kandidaatti tietää miten matematiikka ja luonnontieteet liittyvät yhteiskuntaan ja ihmisten arkipäivään.

Kandidaatti on kehittänyt pedagogista aineenhallintaansa, tuntee eri oppiaineiden opetuksen lähtökohtia ja tavoitteita ja on tutustunut kasvatustieteen yleiseen käsitteistöön. Hän tunnistaa oppiaineiden ja -sisältöjen erityisluonteen ja osaa tarkastella ja jäsentää ilmiöitä yli oppiainerajojen. Kandidaatti tunnistaa erilaisia oppimisprosesseja, niiden edellytyksiä ja tukemisen keinoja. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta eri oppiaineissa ja kouluasteilla ohjaajan avustuksella. Kandidaatti kykenee työskentelemään ryhmässä sekä raportoimaan työstään suullisesti ja kirjallisesti. Hän tiedostaa vaatimuksen yksilön tietosuojalle, tunnistaa rehellisyyden tärkeyden johtopäätösten tekemisessä ja asennoituu vakavasti eettisiin kysymyksiin. 

Rakenne

Valitse kaikki (143+ op)