STOERI Sosiaalityön erikoistumiskoulutus (70+ op)
Avainteksti
Kuvaus
Erikoistumiskoulutukset ovat korkeakoulututkinnon jälkeen suoritettavia, jo työelämässä toimineille suunnattuja ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistäviä pitkäkestoisia koulutuksia, joilla vastataan korkeakoulujen ja työelämän yhdessä määrittämiin työelämän osaamistarpeisiin.
Yliopistojen erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija aiemman koulutustaustansa ja työkokemuksensa pohjalta 1) kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä määritellyllä työelämän osa-alueella, 2) hallitsee asiantuntijaroolin edellyttämän tieteellisammatillisen erikoisosaamisen ja sen yhteydet toimintaympäristöön, 3) pystyy tieteellistä tutkimustietoa tai taiteellisen toiminnan menetelmiä hyödyntäen analysoimaan, arvioimaan ja kehittämään erikoistumisalansa ammatillisia käytäntöjä ja 4) kykenee toimimaan yhteisöissä ja verkostoissa oman erikoistumisalansa asiantuntijana (Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista 794/2004; 20 a §).
Erikoissosiaalityöntekijän koulutuksen kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka ovat suorittaneet yliopistollisen maisterin tutkinnon, joilla on oikeus harjoittaa sosiaalityöntekijän ammattia Suomessa (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015, 7 §) ja joilla on työkokemusta sosiaalityön tehtävistä.
Rakenteellisen sosiaalityön erikoisala
Rakenteellisen sosiaalityön tarve paikantuu yhä monimutkaistuviin yhteiskunnallisiin ongelmiin sekä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittämis- ja muutosvaateisiin, joiden vuoksi on tärkeää tunnistaa ja analysoida sosiaalisten ongelmien rakenteellisia syitä sekä pyrkiä vaikuttamaan niihin. Myös sosiaalihuoltolainsäädäntö (Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 7 §) korostaa rakenteellisen sosiaalityön merkitystä ja painottaa sosiaalista hyvinvointia ja sosiaalisia ongelmia koskevan tiedon keräämistä ja välittämistä sekä sosiaalityön asiantuntemuksen hyödyntämistä hyvinvoinnin edistämisessä.
Rakenteellisen sosiaalityön erikoistumiskoulutus tarjoaa tiedolliset, taidolliset ja tutkimukselliset valmiudet toimia erikoisosaamista vaativissa sosiaalityöntekijän tehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä, sosiaalialan järjestöissä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedontuotannon, julkisuustyön ja strategisen suunnittelun tehtävissä.
Rakenteellisen sosiaalityön erikoistumiskoulutus antaa valmiudet tuottaa asiakastyöhön perustuvaa tietoa asiakkaiden tarpeista ja niiden yhteiskunnallisista yhteyksistä sekä palvelujen vaikutuksista, antaa toimenpide-ehdotuksia sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi kuntien ja hyvinvointialueiden sekä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämiseksi. Erikoistumiskoulutuksen suorittanut opiskelija osaa tuoda sosiaalityön asiantuntemuksen osaksi monitoimijaisia verkostoja. Opiskelija saa valmiuksia toimia yhteistyössä asukkaiden, asiakkaiden, kunta- ja hyvinvointialueiden toimijoiden sekä yksityisten palveluntuottajien ja järjestöjen kanssa paikallista ja alueellista sosiaalityötä sekä muuta palveluvalikoimaa kehittäen. Rakenteellisen sosiaalityön erikoistumiskoulutuksen suorittaneet sosiaalityöntekijät toimivat palveluorganisaatioidensa tiedontuotannon ja vaikuttamisen erityisasiantuntijoina sekä rakenteellisen sosiaalityön toimintakäytäntöjen kehittämisen edelläkävijöinä.
Osaamistavoitteet
1. Koulutuksen suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet toimia vaativissa rakenteellista sosiaalityötä koskevissa asiantuntijatehtävissä. Opiskelijalla on:
* tietoa ja taitoa toimia ja vaikuttaa yhdessä asiakkaiden, kansalaisjärjestöjen, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muiden sektoreiden toimijoiden kanssa toimimattomien rakenteiden tunnistamiseksi ja kehittämiseksi.
* valmius voimaannuttaa ja valtaistaa asiakkaita osallistumaan ja vaikuttamaan omaa elämäänsä ja yhteiskuntaa koskeviin kysymyksiin ja päätöksentekoon.
* valmius tuottaa tietoa asiakkaiden tarpeista ja elinoloista ja niiden yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä määritellä tavoitteelliset toimet ongelmien korjaamiseksi.
* valmius tuottaa tietoa ekososiaalisesti kestävistä toimintaympäristöistä ja -käytännöistä.
* valmius ja taito tuoda asiakaskansalaisten sekä sosiaalityön asiantuntemus eri tasoilla tapahtuvan politiikan ja päätöksenteon avuksi.
2. Opiskelija hallitsee rakenteellisen sosiaalityön asiantuntijaroolin edellyttämän tieteellisammatillisen erikoisosaamisen ja sen yhteydet toimintaympäristöön. Opiskelijalla on:
* ymmärrys rakenteellisen sosiaalityön ja vaikuttamisen eri tasoista ja muodoista sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintakentällä että laajemmin yhteiskunnassa.
* tietoa ja taitoa jäsentää kriittisesti ja analyyttisesti palvelujärjestelmien toimintaa ja vallan rakenteita.
* valmius toimia vahvana rakenteellisen sosiaalityön erityisasiantuntijana ja jatkuvasti kehittää omaa asiantuntijuuttaan.
* taitoa toimia tiedontuottajana ja käyttää siinä tarvittavia erilaisia sosiaalityön tiedontuotannon menetelmiä ja perusvälineitä työssään (mm. sosiaalinen raportointi, julkisuustyö ja mediaosaaminen).
* tietoa yhteiskunnallisen kontekstin yhteyksistä ihmisen hyvinvointiin sekä valmius osallistua hyvinvointikertomusten ja erilaisten politiikkaohjelmien ja toimintasuunnitelmien laadintaan.
3. Opiskelija pystyy hyödyntämään sosiaalityön ja muun tieteellisen tutkimuksen tuloksia ja menetelmiä tutkivalla ja arvioivalla työotteella. Opiskelijalla on:
* tietoa sosiaalityön ja erityisesti rakenteellisen sosiaalityön viimeisimmän tutkimuksen ja kehittämistyön tuloksista sekä menetelmistä ja taito hyödyntää niitä työssään.
* taitoa käyttää tutkimusta rakenteellisen sosiaalityön ammatillisten käytäntöjen analysoimiseen, arvioimiseen ja kehittämiseen.
* osaamista arviointi- ja vaikuttavuustutkimuksen menetelmistä ja valmius käyttää niitä rakenteellisessa sosiaalityössä.
* taitoa tuottaa tieteellisiä raportteja sekä asiantuntijatekstejä.
4. Opiskelija kykenee toimimaan sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisissa ja kansainvälisissä yhteisöissä ja verkostoissa oman erikoistumisalansa asiantuntijana. Opiskelijalla on:
* tietoa ja taitoa toimia monialaisissa, monitoimijaisissa ja moniammatillisissa yhteisöissä rakenteellisen sosiaalityön erityisasiantuntijana.
* tietoa rakenteellisen sosiaalityön kansainvälisistä keskusteluista ja verkostoista.
* valmius toimia rakenteellisen sosiaalityön asiantuntijatehtävissä kansainvälisillä kentillä.
Lisätietoja
Erikoissosiaalityöntekijän koulutuksen suorittaminen rakenteellisen sosiaalityön erikoisalalla on mahdollista vain Jyväskylän yliopistossa. Opetus järjestetään opetussuunnitelman pohjalta Jyväskylässä. Opetukseen valitaan 30 opiskelijaa. Jyväskylän yliopisto rekisteröi opiskelijan opintosuoritukset. Koulutus järjestetään yhteistyössä valtakunnallisen Sosnet-yliopistoverkoston kanssa, jota koordinoi Lapin yliopisto.
Yhteensä 70 opintopisteen laajuiset rakenteellisen sosiaalityön erikoisalan opinnot suoritetaan 2,5 vuodessa oman työn ohessa. Erikoistumiskoulutus toteutetaan vuosien 2024–2026 aikana monimuoto-opetuksena digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Koulutus sisältää 18 kontaktiopetuspäivää sekä lopputyötä tukevat ennakko- ja oppimistehtävät, vertaisoppimisen ja -arvioinnin sekä tieteellis-käytännöllisen lopputyön ja siihen liittyvän ohjauksen. Koulutuksessa hyödynnetään Jyväskylän yliopiston opetus- ja tutkimushenkilöstön ohella muita erikoisalan asiantuntijoita. Opinnot arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla.
Rakenteellisen sosiaalityön erikoisalan opintokokonaisuus koostuu
* erikoisalan opinnot 40 op
* tutkimus- ja kehittämisopinnot 20 op
* tieteellis-käytännöllinen lopputyö 10 op
Rakenne
Erikoisalaopinnot
Valitse kaikki (40 op)Tutkimus- ja kehittämisopinnot
Valitse kaikki (20 op)Tieteellis-käytännöllinen lopputyö
Valitse kaikki (10 op)