Varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Kasvatustieteen kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmassa (180 op) opiskellaan varhaiskasvatustiedettä. Opinnot tarjoavat opiskelijalle monipuolisia näkökulmia varhaiskasvatustieteeseen. Kandidaatin tutkinto antaa opiskelijalle varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden, sisältäen kelpoisuuden esiopetuksen opettajan tehtävään.

Varhaiskasvatustieteen opinnot kasvatustieteen kandidaatin tutkinnossa ovat laajuudeltaan 60 opintopistettä. Ne muodostuvat kasvatustieteen perusopinnoista (25 op) ja varhaiskasvatustieteen aineopinnoista (35 op). Lisäksi tutkintoon kuuluvat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottavat 75 opintopisteen laajuiset varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot, jotka sisältävät 15 opintopistettä ohjattua harjoittelua. Koulutus antaa teoreettiset ja käytännölliset valmiudet toimia varhaiskasvatuksen ammattilaisena ja pedagogisena asiantuntijana, erityisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kontekstissa.

Varhaiskasvatuksen kandidaattiohjelmassa suoritetaan lisäksi 24 opintopistettä vapaasti valittavia korkeakoulutasoisia opintoja. 

Varhaiskasvatuksen kandidaatin koulutus tapahtuu pääasiassa lähiopetuksena ja opinnot etenevät melko strukturoidusti. Opintojen suorittaminen edellyttää opiskelijalta mahdollisuutta sitoutua päätoimiseen opiskeluun. 

Kandidaattiohjelman tutkintorunko:

Kasvatustieteen opinnot 60 op

  • Kasvatustieteen perusopinnot 25 op

  • Varhaiskasvatustieteen aineopinnot 35 op

Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot 75 op

Muut yhteiset opinnot 21 op

  • Yleisopinnot 11 op

  • Viestintä- ja kieliopinnot 10 op

Vapaasti valittavat opinnot 24 op

Koulutuksen opintokokonaisuudet ryhmittyvät temaattisiksi kokonaisuuksiksi. Teemat muodostuvat siten, että opiskelija perehtyy niiden kautta varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin, tehtäviin ja toimintaympäristöihin. Teemojen avulla koulutuksen keskeiset sisällöt rakentuvat monitieteisiksi kokonaisuuksiksi.

Teema 1. Varhaiskasvatuksen opettajan työhön liittyvä asiantuntijaosaaminen

  • Pedagogiseen johtajuuteen liittyvä osaaminen

  • Varhaiskasvatuksen opettajan substanssiosaaminen

  • Jatkuvaan muutokseen ja kehittämiseen liittyvä osaaminen

  • Vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen

Teema 2. Varhaiskasvatustieteen asiantuntijuus- ja tutkimusosaaminen

  • Varhaiskasvatustieteen sisällöllinen tuntemus

  • Varhaiskasvatustieteen tutkimuksellinen ja tutkimusmenetelmällinen osaaminen

  • Lapsuuden monitieteinen ja moninäkökulmainen tarkastelu

  • Hyvän lapsuuden yhteisvastuullinen rakentaminen

Teema 3. Ohjatut harjoittelut

  • Lapsiryhmätoiminta

  • Ohjatut harjoittelut 

Osaamistavoitteet

Tiedot

Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatustieteen filosofiset, psykologiset, sosiologiset, oppimisteoreettiset ja eettiset perusteet. Hän rakentaa tietämystään lapsuuden yhteiskunnallisista ja kulttuurisesti moninaisista lähtökohdista sekä hallitsee varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset sisällöt. Opiskelija ymmärtää ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän kehityksen ja kasvatuksen yhteyden. Hän tuntee keskeiset varhaiskasvatustieteen tutkimustraditiot ja tiedonhankintamenetelmät. Opiskelija rakentaa ja tiedostaa oman oppimis-, tiedon- ja ihmiskäsityksensä. Opiskelija osaa työtään ohjaavan lainsäädännön sekä käyttää varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja ja arviointityökaluja. Opiskelija ymmärtää kansainvälisyysosaamisen merkityksen asiantuntijuutensa rakentumisessa.


Taidot

Opiskelijalla on vahva opetuksen laatuun, opetussuunnitelmiin sekä suunnitteluun, toiminnan toteutukseen, arviointiin ja kehittämiseen liittyvä osaaminen. Opiskelija osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista oppijan yksilöllisyys ja tarpeet huomioiden. Opiskelija oppii tutkivaa opettajuutta ja tutkimuksen tekemisen taitoja. Opiskelija kykenee analysoimaan, argumentoimaan ja kriittisesti reflektoimaan omaa ajatteluaan sekä omaa ja työyhteisönsä toimintaa. Opiskelijalla on vahvat vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Hänellä on vahva työelämäosaaminen ja hän pystyy toimimaan työyhteisössään pedagogisena johtajana, toteuttamaan laadukasta kasvatusyhteistyötä sekä toimimaan moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Opiskelijalla on vahva ammatillinen osaaminen toimia varhaiskasvatuksen opettajan tehtävässä. Hän kykenee toimimaan varhaiskasvatuksen asiantuntijana eri varhaiskasvatuksen konteksteissa. Hän osaa toimia keskeisten ammattieettisten ja kestävän elämäntavan periaatteiden mukaisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja päätöksiä ja arvioida kriittisesti omaa ja yhteisönsä toimintaa ja niiden kehittämistä. Opiskelijan kansainvälisyysosaaminen koostuu akateemisesta ja ammatillisesta kielitaidosta sekä erilaisten kulttuurien ja ammattikenttien ymmärtämisestä. 

Rakenne

Valitse kaikki (170+ op)