Kemian kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Luonnontieteiden kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Kemian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kemia on tieteenala, jossa selvitetään aineiden rakenteita ja ominaisuuksia kokeellisesti ja teoreettisesti. 

Opinnot mahdollistavat kotikansainvälistymisen. Opintojen ohjelmassa on huomioitu aikataulullinen mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon. Tutkinto tuottaa ymmärrystä kestävän kehityksen ja resurssiviisaan toiminnan merkityksestä.

Opetuksessa edellytetään pääsääntöisesti läsnäoloa Jyväskylässä. 

Kemian opintosuunnassa opitaan ymmärtämään molekyylien maailmaa sekä tutkimaan ja kehittämään sitä ihmisen hyvinvoinnin ja elinympäristön parantamiseksi. Opintoihin kuuluu luentoja, harjoituksia ja laboratoriotyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä. Kemistin koulutuksessa saadaan välineet ymmärtää kemian ilmiöiden perusteita ja opitaan kokeellisia työmenetelmiä, tiedonhankintaa, yhteistyötaitoja ja tulosten raportointia. Ensin opiskellaan perusteet kaikista kemian aloista luonnontieteiden kandidaatin tutkintoa varten, ja saadaan edellytykset alan kehityksen seuraamiseen, sekä valmiudet tieteellisen ajatteluun ja työtapoihin. Luonnontieteiden kandidaatin tutkinto antaa valmiudet jatkaa maisteriopintoihin.


Kemian aineenopettajan ammattitaito muodostuu keskeisesti kemian sisältötiedon osaamisesta. Kemian aineenopettajan opintosuunnan opinnoissa kemian sisältöopinnot ovat tärkeässä asemassa. Opintoihin sisältyy kemian opettajuuteen johdatteleva kurssi. Kandidaatintutkielma tehdään kemian opetukseen liittyvästä aiheesta.

Osaamistavoitteet

Kemian laitokselta valmistuvan luonnontieteiden kandidaatin osaamistavoitteet:

Tieteelliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tuntee ja ymmärtää kemian peruskäsitteet, -ilmiöt ja -teoriat laaja-alaisesti ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hänellä on valmiudet syventää osaamistaan kemian alan maisteriopinnoissa.
Taidot: Kandidaatti osaa hankkia tietoa käyttäen mm. tieteellisiä tietokantoja ja kykenee lähdekritiikkiin ja kriittiseen tiedon analysointiin ja käsittelyyn. Hän pystyy omaksumaan uutta tietoa ja jäsentämään sitä. Hän pystyy yksinkertaiseen tieteelliseen raportointiin. Hän kykenee toimimaan annetussa aikataulussa.
Asenteet: Kandidaatti on kiinnostunut kemian eri aloista, ymmärtää niiden väliset riippuvuussuhteet ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.

Ammatilliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tunnistaa kemian alan asiantuntijan tai opettajan tehtäviin liittyvät tiedolliset ja taidolliset vaatimukset. Hän kykenee yksinkertaisissa tapauksissa selittämään esimerkiksi saadun kemiallisen
analyysituloksen vaikutuksen kemiallisen prosessin kulkuun, ympäristöön ja ihmisen hyvinvointiin tai tulkitsemaan aineen rakennetta ja ominaisuuksia tuloksen perusteella. Hän on tietoinen kemiallisten yhdisteiden mahdollisesta myrkyllisyydestä sekä terveydellisistä haitoista ja osaa työskennellä ja toimia
laboratorioympäristössä turvallisesti ja huomioiden laboratorioympäristön riskitekijät, kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteet ja jätteiden käsittelyn.
Taidot: Kandidaatti ymmärtää kemiaan liittyviä suomen-, ruotsin- ja englanninkielisiä tekstejä ja keskustelua ja pystyy arvioimaan kemian alalla tapahtuvaa kehitystä. Hän osaa tehdä ohjatusti pienimuotoisia tutkimussuunnitelmia ja hallitsee perusanalyysimenetelmät sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Kandidaatti osaa tulkita analyysituloksia ja laatia niistä graafisia esityksiä, sekä arvioida tulosten luotettavuutta. Hänelle
on kertynyt myös kokemusta projektityöskentelystä. Lisäksi hän hallitsee kemian alalla tarvittavat matemaattiset ja tietotekniset apuvälineet.
Asenteet: Kandidaatti pystyy hankkimaan uutta tietoa kemian alaan liittyvissä kysymyksissä ja on halukas kehittämään osaamistaan. Lisäksi hänen ajankäytön hallintansa on kehittynyt.

Sosiaaliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatilla on käsitys siitä, miten kemian ala liittyy yhteiskuntaan ja muihin tieteenaloihin ja miten kemialliset yhdisteet ja ilmiöt ilmenevät yksilön arkipäivässä.
Taidot: Kandidaatti kykenee seuraamaan asiantuntijaryhmien toimintaa ja viestimään ryhmässä esiin tulleita asioita muille. Hän kykenee itsenäiseen, ryhmä- ja projektityöskentelyyn ja raportoimaan tutkimustuloksia suullisesti ja kirjallisesti erilaisille kuulijakunnille. Lisäksi hänen itsearviointi- ja reflektiokykynsä on kehittynyt ja hän pystyy niiden avulla ohjaamaan toimintaansa.
Asenteet: Kandidaatti on yhteistyökykyinen ja haluaa soveltaa oppimaansa yhteisössä.

Eettiset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti on tietoinen kemian alaan ja tieteelliseen tutkimukseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja ongelmista.
Taidot: Kandidaatti pystyy arvioimaan kemian alan toiminnan vaikutuksia eettisestä näkökulmasta huomioiden luonnonsuojelulliset ja yhteiskunnallisten vastuiden periaatteet. Hän noudattaa tutkimuksessa
hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja pystyy arvioimaan myös oman toimintansa eettisiä perusteita.
Asenteet: Kandidaatti ymmärtää kemian alaan liittyvien päätösten vaikutuksia eettisestä näkökulmasta ja pystyy kantamaan vastuuta omasta toiminnastaan opiskelijana ja kemian alan asiantuntijana.

Rakenne

Valitse kaikki (140+ op)