Liikuntapedagogiikan kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Liikuntatieteiden kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Liikuntapedagogiikan kandidaatti- ja maisteriohjelmissa opiskellaan valmiuksia toimia liikunnanopettajana sekä liikunnan opetuksen ja oppimisen asiantuntijana erilaisissa organisaatioissa. Liikunnan opettajakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa pedagogisesti taitavia, omaa työtään tutkivia ja kehittäviä kasvattajia ja opettajia.

Liikuntapedagoginen osaaminen ja akateeminen asiantuntijuus. Liikunnanopettajakoulutuksen perustan muodostaa tutkimustietoon pohjautuva osaaminen. Liikunta- ja terveysosaamisen lisäksi koulutuksessa painottuvat tunne- ja vuorovaikutustaidot ja oppilaan kohtaaminen, opetussuunnittelu, opettajan itsetuntemus, motorinen oppiminen ja opetuksen soveltaminen. Koulutuksen käytyään opiskelijalla on monipuoliset tiedolliset ja taidolliset valmiudet kasvatukseen ja oppimiseen liittyvien tehtävien hoitamiseen tulevaisuuden kouluissa ja liikuntapedagogiikan asiantuntijatehtävissä. Koulutuksen aikana opiskelijalle muodostuu oma pedagoginen näkemys, jossa huomioidaan opetusta ohjaavat lait ja asetukset sekä liikunnanopettajan työn eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu. Akateemiset opiskelutaidot, taidot hakea tietoa ja arvioida ja käyttää sitä kriittisesti, antavat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen.

Työelämätaidot. Oman osaamisen jatkuva kehittäminen ja uudistaminen on liikunnanopettajan keskeinen taito. Liikunnanopettajakoulutuksen aikana opiskelija kehittää aktiivista toimijuuttaan, kuten uutta luovaa ja rakentavaa kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja, itsensä johtamista ja yrittäjämäisen toimintatavan osaamista. Opiskelija omaksuu yhteisöllisiä ja yhteistyötä edistäviä toimintatapoja. Opiskelija kerryttää hyvinvointia edistäviä työskentely- ja toimintatapoja, mitkä sujuvoittavat työelämään siirtymistä ja edistävät työssä jaksamista.

Kansainvälisyysosaaminen. Opiskelija lisää ymmärrystään monikulttuurisuudestakulttuurienvälisyydestä ja kansainvälisyydestä. Liikunnanopettajakoulutuksessa korostuvat tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä viestintäosaaminen ja kielitaito. Nämä auttavat toimimaan monikielisessä työyhteisössä ja kohtaamaan erilaisista taustoista tulevia oppilaita tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.

Vastuullinen asiantuntijuus. Liikunnanopettajakoulutuksesta valmistunut osaa huomioida eettisiä kysymyksiä opetuksessa sekä hallitsee tutkimuseettisiä, tiede- ja tutkimusviestinnän, tieteellisen julkaisemisen ja tutkimusetiikan osaamissisältöjä. Liikunnanopettajakoulutuksen aikana opiskelijalle kasvaa ymmärrys yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvoinnin ja kestävyyden edistämisestä sekä kehittämisestä kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teemojen suunnassa.

Monitieteinen ja laaja-alainen osaaminen. Liikunnanopettajaksi valmistuvalta edellytetään kykyä hahmottaa laaja-alaisesti erilaisia liikuntaan, terveyteen ja kasvatukseen liittyviä yhteiskunnallisia ja yksilöllisiä ilmiöitä ja haasteita ja löytää niihin luovia toimivia ratkaisuja.

Osaamistavoitteet

Liikuntatieteiden kandidaatti

Oman alan osaaminen ja akateeminen asiantuntijuus

  • Ymmärtää oppimisen motorisia, kognitiivisia ja sosiaalisia mekanismeja sekä omaa valmiudet yksilön ja ryhmän kohtaamiseen sekä oppimisen tukemiseen.
  • Tuntee vuorovaikutukseen, liikuntaan, oppimiseen vaikuttavia tekijöitä yksilön, ryhmän, ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmista.
  • Osaa suunnitella ja toteuttaa liikunnanopetusta eri oppimisympäristöissä sekä osaa hyödyntää oppimista edistävää teknologiaa.
  • Ymmärtää arvioinnin merkityksen osana oppimisprosessia ja tietää arvioinnin peruskäsitteet ja tehtävät.
  • Osaa arvioida omaa oppimista ja osaamisen kehittymistä opettajuuden ydinosaamisalueilla sekä hyödyntää tutkimustietoa osana ammatillista kehittymistä.

Työelämätaidot

  • Tunnistaa koulun toimintaympäristön erityispiirteitä sekä ymmärtää opetukseen liittyviä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia turvallisuustekijöitä.
  • Harjaantuu ongelmaratkaisutaidoissa, itsenäisessä työskentelyssä sekä yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa
  • Tunnistaa itseään kuormittavia tekijöitä ja tietää keinoja niiden tasapainottamiseksi.

Vastuullinen asiantuntijuus

  • Tunnistaa, miten arvot, uskomukset, etiikka ja yhteiskunnalliset rakenteet vaikuttavat opettajana toimimiseen ja oppimiseen.
  • Kestävyys
  • Tietää ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet ja huomioi ne opetuksessaan.
  • Omaa valmiudet monialaiseen yhteistyöhön.

Kansainvälisyysosaaminen

  • Hallitsee monipuolisia tiedonhakumenetelmiä ja kykenee kommunikoimaan ja opiskelemaan toisella kotimaisella kielellä sekä vieraalla kielellä suullisesti ja kirjallisesti.

Monitieteinen ja laaja-alainen osaaminen

  • Ymmärtää oppiaineiden ja laaja-alaisen oppimisen lähtökohtia ja tavoitteita.



Rakenne

Valitse kaikki (115+ op)