Kemian kandidaattiohjelma
Tutkintonimike:
Luonnontieteiden kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kemian laitos, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Kemia on tieteenala, jossa selvitetään aineiden rakenteita ja ominaisuuksia kokeellisesti ja teoreettisesti. Kemistin koulutuksessa opitaan ymmärtämään molekyylien maailmaa sekä tutkimaan ja kehittämään sitä ihmisen hyvinvoinnin ja elinympäristön parantamiseksi. Opintoihin kuuluu luentoja, harjoituksia ja laboratoriotyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä. Kemistin koulutuksessa saadaan välineet ymmärtää kemian ilmiöiden perusteita ja opitaan kokeellisia työmenetelmiä, tiedonhankintaa, yhteistyötaitoja ja tulosten raportointia. Ensin opiskellaan perusteet kaikista kemian aloista luonnontieteiden kandidaatin tutkintoa varten, ja saadaan edellytykset alan kehityksen seuraamiseen, sekä valmiudet tieteellisen ajatteluun ja työtapoihin. Luonnontieteiden kandidaatin tutkinto antaa valmiudet jatkaa maisteriopintoihin.
Kemian kandidaatinohjelman nanotieteiden opintosuunnassa opiskelija saa poikkitieteellisen ja laaja-alaisen pohjan kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä. Opinnot koostuvat kemian opinnoista sekä fysiikan ja biotieteiden räätälöidyistä valinnaisista opintokokonaisuuksista. Kandidaatin tutkielman (KEMA260) ja tutkimusprojektin (KEMA250) aiheet liittyvät nanotieteen aihepiireihin. Opintosuunta tarjoaa edellytykset jatkaa opintoja Nanotieteiden maisteriohjelmassa.
Kemian opettajan ammattitaito muodostuu keskeisesti kemian sisältötiedon osaamisesta. Kemian aineenopettajan opintosuunnan opinnoissa kemian sisältöopinnot ovat tärkeässä asemassa. Opintoihin sisältyy kemian opettajuuteen johdatteleva kurssi. Kandidaatintutkielma tehdään kemian opetukseen liittyvästä aiheesta.
Kemian kandidaatinohjelman nanotieteiden opintosuunnassa opiskelija saa poikkitieteellisen ja laaja-alaisen pohjan kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä. Opinnot koostuvat kemian opinnoista sekä fysiikan ja biotieteiden räätälöidyistä valinnaisista opintokokonaisuuksista. Kandidaatin tutkielman (KEMA260) ja tutkimusprojektin (KEMA250) aiheet liittyvät nanotieteen aihepiireihin. Opintosuunta tarjoaa edellytykset jatkaa opintoja Nanotieteiden maisteriohjelmassa.
Kemian opettajan ammattitaito muodostuu keskeisesti kemian sisältötiedon osaamisesta. Kemian aineenopettajan opintosuunnan opinnoissa kemian sisältöopinnot ovat tärkeässä asemassa. Opintoihin sisältyy kemian opettajuuteen johdatteleva kurssi. Kandidaatintutkielma tehdään kemian opetukseen liittyvästä aiheesta.
Osaamistavoitteet
Kemian laitokselta valmistuvan luonnontieteiden kandidaatin osaamistavoitteet:
Tieteelliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tuntee kemian peruskäsitteet ja perusteoriat ja omaa valmiudet syventää osaamistaan kemian maisteriopinnoissa.
Taidot: Kandidaatti osaa hankkia tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Hän pystyy omaksumaan uutta tietoa ja jäsentämään sitä. Hän pystyy yksinkertaiseen raportointiin.
Asenteet: Kandidaatti on kiinnostunut kemian eri aloista ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Ammatilliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tietää kemistinä tai opettajana toimimiseen liittyvät ammatilliset haasteet ja kykenee yksinkertaisissa tapauksissa selittämään esimerkiksi saadun kemiallisen analyysituloksen vaikutuksen aineen rakenteeseen tai kemiallisen prosessin kulkuun. Hän on tietoinen kemiallisten yhdisteiden mahdollisesta myrkyllisyydestä sekä terveydellisistä haitoista.
Taidot: Kandidaatti ymmärtää kemiaan liittyviä tekstejä ja keskustelua ja pystyy arvioimaan kemian alalla tapahtuvaa kehitystä. Hän hallitsee perusanalyysimenetelmät ja osaa sekä soveltaa niitä käytäntöön että tulkita analyysituloksia. Lisäksi hän hallitsee matemaattiset ja tietotekniset apuvälineet.
Asenteet: Kandidaatti pystyy hankkimaan uutta tietoa kemian alaan liittyvissä kysymyksissä ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Sosiaaliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatilla on käsitys siitä, miten kemian teollisuus liittyy yhteiskuntaan ja kemianteollisuuden tuotteet yksilön arkipäivään.
Taidot: Kandidaatti kykenee seuraamaan asiantuntijaryhmien toimintaa ja viestimään ryhmässä esiin tulleita asioita muille. Hän kykenee ryhmätyöskentelyyn sekä raportoimaan tutkimustuloksia suullisesti ja kirjallisesti.
Asenteet: Kandidaatti on yhteistyökykyinen ja halukas soveltamaan oppimaansa yhteisössä.
Eettiset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti on tietoinen kemian alaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja ongelmista.
Taidot: Kandidaatti pystyy arvioimaan kemiallisen toiminnan vaikutuksia eettisestä näkökulmasta. Hän noudattaa tutkimuksessa hyvän tieteellisen etiikan periaatteita.
Asenteet: Kandidaatti ymmärtää kemian alaan liittyvien päätösten vaikutuksia eettisestä näkökulmasta.
Yleisten kandidaatin osaamistavoitteiden lisäksi nanotieteiden koulutusohjelmasta valmistunut opiskelija
• Tuntee peruskäsitteet ja teoriat kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä ja omaa valmiudet syventää poikkitieteellistä osaamistaan maisterivaiheessa.
• Tuntee nanotieteiden peruskäsitteitä.
• Hallitsee nanotieteiden tavallisimpia analyysimenetelmiä ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisten nanotieteen ongelmien ratkaisuun ja analysointiin.
• Ymmärtää poikkitieteellisiä tieteellisiä tekstejä ja pystyy arvioimaan nanotieteiden kehitystä ja hankimaan uutta tietoa poikkitieteellisten ongelmien ratkaisuun.
Tieteelliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tuntee kemian peruskäsitteet ja perusteoriat ja omaa valmiudet syventää osaamistaan kemian maisteriopinnoissa.
Taidot: Kandidaatti osaa hankkia tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Hän pystyy omaksumaan uutta tietoa ja jäsentämään sitä. Hän pystyy yksinkertaiseen raportointiin.
Asenteet: Kandidaatti on kiinnostunut kemian eri aloista ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Ammatilliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti tietää kemistinä tai opettajana toimimiseen liittyvät ammatilliset haasteet ja kykenee yksinkertaisissa tapauksissa selittämään esimerkiksi saadun kemiallisen analyysituloksen vaikutuksen aineen rakenteeseen tai kemiallisen prosessin kulkuun. Hän on tietoinen kemiallisten yhdisteiden mahdollisesta myrkyllisyydestä sekä terveydellisistä haitoista.
Taidot: Kandidaatti ymmärtää kemiaan liittyviä tekstejä ja keskustelua ja pystyy arvioimaan kemian alalla tapahtuvaa kehitystä. Hän hallitsee perusanalyysimenetelmät ja osaa sekä soveltaa niitä käytäntöön että tulkita analyysituloksia. Lisäksi hän hallitsee matemaattiset ja tietotekniset apuvälineet.
Asenteet: Kandidaatti pystyy hankkimaan uutta tietoa kemian alaan liittyvissä kysymyksissä ja on halukas kehittämään osaamistaan edelleen.
Sosiaaliset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatilla on käsitys siitä, miten kemian teollisuus liittyy yhteiskuntaan ja kemianteollisuuden tuotteet yksilön arkipäivään.
Taidot: Kandidaatti kykenee seuraamaan asiantuntijaryhmien toimintaa ja viestimään ryhmässä esiin tulleita asioita muille. Hän kykenee ryhmätyöskentelyyn sekä raportoimaan tutkimustuloksia suullisesti ja kirjallisesti.
Asenteet: Kandidaatti on yhteistyökykyinen ja halukas soveltamaan oppimaansa yhteisössä.
Eettiset osaamistavoitteet:
Tiedot: Kandidaatti on tietoinen kemian alaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja ongelmista.
Taidot: Kandidaatti pystyy arvioimaan kemiallisen toiminnan vaikutuksia eettisestä näkökulmasta. Hän noudattaa tutkimuksessa hyvän tieteellisen etiikan periaatteita.
Asenteet: Kandidaatti ymmärtää kemian alaan liittyvien päätösten vaikutuksia eettisestä näkökulmasta.
Yleisten kandidaatin osaamistavoitteiden lisäksi nanotieteiden koulutusohjelmasta valmistunut opiskelija
• Tuntee peruskäsitteet ja teoriat kemiasta, fysiikasta ja biotieteistä ja omaa valmiudet syventää poikkitieteellistä osaamistaan maisterivaiheessa.
• Tuntee nanotieteiden peruskäsitteitä.
• Hallitsee nanotieteiden tavallisimpia analyysimenetelmiä ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisten nanotieteen ongelmien ratkaisuun ja analysointiin.
• Ymmärtää poikkitieteellisiä tieteellisiä tekstejä ja pystyy arvioimaan nanotieteiden kehitystä ja hankimaan uutta tietoa poikkitieteellisten ongelmien ratkaisuun.
Rakenne
Valitse kaikki (166+ op)
Valitse opintosuunta
Valitse 1 kpl (139+ op)- Tarkka kuvaus
Aineenopettajan opintosuunta
0+ opKEMKA_OPEOSValitse kaikki (139+ op)Muut yhteiset opinnot
Valitse kaikki (77+ op)- Tarkka kuvaus
Kasvatustieteen perusopinnot
25 opKTKPERValitse kaikki (25 op)Yhteiset opintojaksot
Valitse kaikki (20 op)Valinnainen opintojakso, valitaan tutkinto-ohjelman mukaan
Valitse 1 kpl (5 op / 20 op)
Viestintä- ja kieliopinnot
Valitse kaikki (8 op)Matemaattiset opinnot
Valitse kaikki (15+ op)Pakolliset matemaattiset opinnot
Valitse kaikki (9 op)Muut matemaattiset opinnot
Valitse väh. 6 op- Vapaasti valittava opintojakso
- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
Valinnaiset opintokokonaisuudet
Valitse väh. 25 op- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
- Vapaasti valittava opintojakso
Vapaasti valittavat opinnot
Valitse väh. 0 op- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
- Vapaasti valittava opintojakso
- Tarkka kuvaus
Kemian opintosuunta
0+ opKEMKA_KEMOSValitse kaikki (139+ op)Muut yhteiset opinnot
Valitse kaikki (77+ op)Viestintä- ja kieliopinnot
Valitse kaikki (8 op)Matemaattiset opinnot
Valitse kaikki (15+ op)Pakolliset matemaattiset kurssit
Valitse kaikki (9 op)Muut matemaattiset opinnot
Valitse väh. 6 op- Vapaasti valittava opintojakso
- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
Valinnaiset opintokokonaisuudet
Valitse väh. 50 op- Vapaasti valittava opintojakso
- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
Vapaasti valittavat opinnot
Valitse väh. 0 op- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
- Vapaasti valittava opintojakso
- Tarkka kuvaus
Nanotieteiden opintosuunta
0+ opKEMKA_NANOSValitse kaikki (153+ op)Muut yhteiset opinnot
Valitse kaikki (72–73 op)Viestintä- ja kieliopinnot
Valitse kaikki (8 op)
Vapaasti valittavat opinnot
Valitse väh. 11 op- Vapaasti valittava opintokokonaisuus
- Vapaasti valittava opintojakso