Luokanopettajan kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Kasvatustieteen kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Luokanopettajan kandidaattiohjelma sisältää seuraavat opinnot: kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, perusopetuksessa opetettavien aineiden monialaiset opinnot, yleisopintoja, viestintä- ja kieliopintoja sekä vapaasti valittavia opintoja.

Luokanopettajan kelpoisuus (ks. asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (986/1998) edellyttää kasvatustieteen maisterin (KM) tutkintoa (300 op), johon sisältyvät perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (vähintään 60 op; ns. POM-opinnot) sekä opettajan pedagogiset opinnot harjoitteluineen (vähintään 60 op). Kasvatustieteen kandidaatin ja kasvatustieteen maisterin tutkintojen vapaasti valittaviin opintoihin on mahdollista sisällyttää opintoja oman tiedekunnan tai muiden tiedekuntien ja yliopistojen tarjoamasta valikoimasta esimerkiksi siten, että tutkinnot sisältää myös perusopetuksen aineenopettajan kelpoisuuden tai erityisopettajan / erityisluokan-opettajan kelpoisuuden.

Opetuskielinä voivat olla suomi ja englanti. Opettajankoulutuksessa kansainvälistymisen ja työelämävalmiuksien kehittäminen integroituu opetussuunnitelman toimintakulttuuriin ja opiskeltaviin autenttisiin ilmiöihin.

Osaamistavoitteet

Kandidaatin tutkinnon suoritettuaan opiskelija:

  • on lähtenyt kehittämään kasvatusalan asiantuntijuuttaan ja osaa arvioida osaamistaan opettajuuden ydinosaamisalueilla sekä asettaa itselleen henkilökohtaisia kehittymistavoitteita
  • ymmärtää oppiaineiden, laaja-alaisen oppimisen ja opetuksen lähtökohtia sekä tavoitteita
  • tunnistaa erilaisia oppimisprosesseja, niiden edellytyksiä ja tukemisen keinoja erilaisissa oppimisympäristöissä sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja ja opetuskokonaisuuksia
  • on kehittänyt vuorovaikutusosaamistaan, valmiuksiaan yksilön ja ryhmän kohtaamiseen, ryhmäprosessien arviointiin sekä moniammatilliseen yhteistyöhön
  • osaa eritellä opetuksen ja kasvatuksen yhteiskunnallisia rakenteellisia ehtoja ja tiedostaa oman vastuunsa kestävän tulevaisuuden rakentajana.
  • on kehittänyt opiskelutaitojaan myös vieraalla kielellä ja osaa hyödyntää tutkimustietoa ja tutkivaa otetta asiantuntijuutensa kehittämisessä

Rakenne

Valitse kaikki (138+ op)