Kauppatieteiden kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Kauppatieteiden kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Järjestävä organisaatio:
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Kauppatieteiden kandidaattiohjelma tarjoaa opiskelijoille vahvan perustan liiketoimintaosaamisessa. Opintojen rakenne kattaa monipuolisesti liiketoiminnan perusteet, aineopinnot valitun opintosuunnan mukaisesti, yhteisiä kauppatieteellisiä opintoja, tutkimusmenetelmä- ja yleisopinnot, viestintä- ja kieliopinnot sekä vapaasti valittavat opinnot.

Liiketoimintaosaamisen perusopinnoissa perehdytään kattavasti liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja yrittäjyyteen. Perusopintojen jälkeen opiskelijat valitsevat opintosuunnakseen johtamisen, laskentatoimen ja yritysrahoituksen, markkinoinnin tai viestinnän johtamisen. Valittavat opintosuunnat mahdollistavat erikoistumisen ja syvemmän perehtymisen opiskelijan kiinnostuksen kohteisiin.

Kauppatieteelliset opinnot tarjoavat laajan ymmärryksen liiketoimintaympäristöistä ja niiden haasteista, ja luovat valmiuksia asiantuntijatehtävissä toimimiseen. Tutkintoon sisältyy myös viestintä- ja kieliopintoja, jotka vahvistavat opiskelijoiden kykyä ilmaista itseään selkeästi ja vaikuttavasti niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin konteksteissa. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija voi räätälöidä omaa polkuaan ja syventyä haluamiinsa aihealueisiin.

Tutkimusmenetelmäopinnot ja tutkintoon sisältyvä opinnäytetyö valmentavat kriittiseen ajatteluun, tieteelliseen tutkimukseen ja analyyttiseen ongelmanratkaisuun.


Opintosuunnat:

Edistämme johtamisen opetuksessa YK:n Principles for Responsible Management Education periaatteita. Tarjoamamme koulutus antaa edellytykset kehittyä tulevaisuuden vastuullisiksi päätöksentekijöiksi ja kestävän kehityksen edistäjiksi erityyppisissä organisaatioissa. Johtamisen aineopinnot mahdollistavat suuntautumisen henkilöstöjohtamiseen sekä vastuulliseen liiketoimintaan ja organisoitumiseen erilaisissa toimintaympäristöissä. Tutkimukseen perustuvan opetuksemme kautta opiskelija rakentaa tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia valmiuksia toimia vastuullisesti sekä rakentaa kestävää tulevaisuutta organisaatioissa.  



Laskentatoimen ja yritysrahoituksen aineopinnot koostuvat kirjanpidon, tuloslaskennan, verotuksen,  yritysrahoituksen, kustannuslaskennan, talousohjauksen sekä laskentatoimen tutkimus- ja erityiskysymysten (mm. tilintarkastus ja laskentatoimen tietojärjestelmät) opinnoista.


Markkinoinnin aineopinnot käsittelevät asiakaskäyttäytymistä ja asiakassuhde- ja palvelujohtamista. Valinnaisten kurssien kautta opiskelijan on lisäksi mahdollista syventää ymmärrystään markkinointiresurssien- ja toimenpiteiden hallinnasta eri toimintaympäristöissä sekä perehtyä viestinnän teemoihin.


Viestinnän johtamisen aineopinnot käsittelevät organisaatioiden viestintäprosesseja ja sidosryhmäsuhteita erilaisissa toimintaympäristöissä ja olosuhteissa. Opinnot kehittävät tiedollisia ja taidollisia valmiuksia organisaatioiden avoimen, vuorovaikutteisen ja vastuullisen viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Osaamistavoitteet

TAVOITE 1 Vastuullinen liiketoimintaosaaminen ja sen soveltaminen

Kauppatieteiden kandidaatti osaa jäsentää ja arvioida vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan keskeisiä periaatteita ja teorioita.


TAVOITE 2 Tutkimusosaaminen

Kauppatieteiden kandidaatti pystyy tieteellisen tutkimuksen tekoon sekä hankkimaan tietoa ja analysoimaan sitä kriittisesti.


TAVOITE 3 Viestintätaidot

Kauppatieteiden kandidaatilla on riittävät viestintävalmiudet yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa.


TAVOITE 4 Kansainvälisyysosaaminen

Kauppatieteiden kandidaatilla on riittävät kansainvälisyystaidot.

Rakenne

Valitse kaikki (120+ op)