Musiikkikasvatuksen kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Humanististen tieteiden kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Musiikkikasvatuksen kandidaattiohjelman opinnot perehdyttävät opiskelijan musiikkikasvatuksen tavoitteisiin, sisältöihin ja menetelmiin sekä antavat opiskelijalle pedagogiset, tiedolliset, taidolliset ja asenteelliset valmiudet musiikin opettamiseen. Opinnoista saa valmiudet myös musiikkikasvatusta koskevan tutkimuksen seuraamiseen ja soveltamiseen opetustyössä.

Musiikkikasvatuksen opintojen luonne ja sisällöt määräytyvät oppiaineen suhteesta yleissivistävän koulun musiikinopetukseen. Tutkinto-ohjelmaan kuuluu musiikkikasvatuksen lisäksi muita opintoja, kuten toisen opetettavan aineen perus- ja aineopintokokonaisuus tai vastaava määrä muita opintoja. Opiskelijan työelämävalmiuksien kehittäminen on integroitu opintoihin eri tavoin.


Kestävyysosaaminen ja sosiaalinen kestävyys

Musiikkikasvatuksen opinnot tukevat opiskelijoiden kasvua työyhteisöjen aktiivisiksi toimijoiksi, jotka rakentavat sosiaalisesti kestävää tulevaisuuden yhteiskuntaa. Musiikkikasvatuksen oppiaineen ytimessä on hyvinvoinnin, tasa-arvon, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen musiikin keinoin. Musiikkikasvattaja toimii eri kulttuurien ja aikakausien todellisuuksissa rakentaen siltaa paikallisten ja globaalien kulttuurien sekä erilaisten ihmisten välille. Opinnoissa kehitetään kriittisen ajattelun taitoja, jotka auttavat opiskelijaa reflektoimaan sosiaalisia todellisuuksia ja toimimaan arvoiltaan ja etiikaltaan kestävänä muutosvoimana. Musiikkitoiminnassa rakennetaan luottamusta, turvaa, rauhaa ja välittämistä, jotka ovat sosiaalisen kestävyyden keskiössä.


Kansainvälisyysosaaminen

Kansainvälisyysosaaminen on tutkinto-ohjelman kokonaisuudessa monin tavoin läsnä.

Monipuolinen vuorovaikutusosaaminen on vahva osa musiikkikasvatuksen opintoja. Opinnot nojaavat tasa-arvoiseen näkemykseen musiikkikulttuureista. Demokratiakasvatus läpäisee opinnot arvotavoitteina ja eettisten valintojen pohjana. Musiikilla tavoitetaan eri kulttuurien ja aikakausien tunnekokemuksia. Opiskelijat laajentavat käsitystään omasta musiikkikulttuuri-identiteetistä ja omaksuvat avoimen asenteen toiseutta kohtaan. Musiikkikasvattaja tutustuu monikulttuuriseen, kulttuurienväliseen ja transkulturaaliseen musiikkikasvatukseen sekä teoriatasolla että käytännön ympäristöissä ja ohjelmistoissa.

Opiskelijoita rohkaistaan ja kannustetaan monipuoliseen kansainvälisyyteen, lähtemään opiskelijavaihtoon ulkomaille ja osallistumaan englanninkieliseen opetukseen ja osallistumaan kansainväliseen toimintaan osana opintojaan ja vapaa-aikaansa. Opintojen sujuvuuden kannalta opiskelijavaihtoon lähtemisen ajankohdaksi suositellaan kandidaattivaiheessa toisen opiskeluvuoden kevätlukukautta tai kolmannen opiskeluvuoden syksyä.

Osaamistavoitteet

HuK-tutkinnon suorittanut

- hallitsee oman alansa keskeisen tiedollisen ja taidollisen sisällön

- hallitsee tiedonhankinnan menetelmiä ja osaa arvioida tietoa kriittisesti

- arvostaa tieteellistä tietoa ja osaa soveltaa sitä luovasti oman alansa työtehtävissä ja tunnistaa toimintansa globaalin vastuun

- tiedostaa toimintaansa liittyvän eettisen vastuun ja osaa ohjatusti arvioida eettisiä kysymyksiä asiantuntijan työn eri alueilla ja vaiheissa

- hallitsee keskeiset työelämässä tarvittavat yhteistyön sekä tieto- ja viestintätekniikan taidot

- osaa toimia monikielisissä ja -kulttuurisissa työryhmissä ja –yhteisöissä

- tunnistaa oman osaamisensa vahvuudet ja on valmis jatkuvasti kehittämään tiedollisia ja taidollisia valmiuksiaan

- tuntee oman alansa työllistymismahdollisuuksia ja omaa valmiudet maisteriopintojen suorittamiseen


Musiikkikasvatuksen valmiudet

Opiskelija

- hallitsee opetustyön kannalta keskeisten instrumenttien perusteet: soitto- laulu, ja johtamistaidot

- tuntee eri musiikkikulttuureita, niiden musiikillisia piirteitä ja kulttuuris-yhteiskunnallisia taustoja

- ymmärtää musiikin psykologista, kulttuurista ja sosiaalista luonnetta ja musiikin hyvinvointivaikutuksia

- tuntee musiikkikasvatukselle keskeisiä tutkimussuuntauksia, niiden perusperiaatteita ja käsitteitä

- osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida suppeahkon musiikkikasvatuksellisen tutkielman

- osaa soveltaa oppimaansa tiedollista ainesta käytännön opetus- ja musisointitilanteissa

- tunnistaa opetussuunnitelmien merkityksen ja pääsisällön peruskoulun ja lukion opetuksen velvoittavana asiakirjana

- osaa suunnitella ja toteuttaa uudenlaisia musiikkikasvatuksen menetelmiä monipuolisissa oppimisympäristöissä

- osaa soveltaa musiikkiteknologiaa monipuolisesti musiikkikasvatuksen opiskelussa, opetuksessa ja tutkimuksessa

- osaa tuottaa opetuskäyttöön soveltuvaa monipuolista ja eri tyylejä edustavaa oppimateriaalia

- osaa hankkia, arvioida ja soveltaa musiikkikasvatukseen liittyvää tutkimustietoa pienimuotoisissa pedagogisissa ja tutkimuksellisissa yhteyksissä

- osaa arvioida omaa osaamistaan, vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan, ja antaa vertaispalautetta opetustyön vaatimusten näkökulmasta

Rakenne

Valitse kaikki (158+ op)