Luokanopettajan ja musiikin aineenopettajan kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Humanististen tieteiden kandidaatti, Kasvatustieteen kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180+ op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opiskelu LuoMus-koulutuksessa alkaa musiikkikasvatuksen ja kasvatustieteen perusopinnoista, joissa kehitetään opetustaitoja, tutkijan taitoja sekä musiikillisia taitoja pedagogisesta näkökulmasta.

Aineopintovaiheessa syvennytään perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien pedagogiikkaan, eri musiikkikulttuureihin ja kehitetään edelleen yhtye- ja instrumenttitaitoja. Oppimisen keskiössä ovat musiikilliset taidot, tutkijan taidot ja laaja-alaisen pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen. Oppiminen tapahtuu yhteisöllisesti, mutta myös aktiivista omatoimista työskentelyä tietojen ja taitojen kehittämisessä tarvitaan. Aineopintoihin kuuluu kirjallinen kandidaatintutkielma.

Kandidaatin tutkinto suoritetaan valitun opintosuunnan mukaisesti joko Humanistis-yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan (Humanististen tieteiden kandidaatti) tai Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntaan (Kasvatustieteiden kandidaatti). Opintoja suoritetaan samassa yhteisöllisessä kotiryhmässä sekä opettajankoulutuslaitoksessa että musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksessa. 

Kaikki LuoMus-opiskelijat saavat maisterintutkintovaiheen jälkeen perusopetuksen luokan- ja musiikinopettajan kelpoisuuden. Opiskelijat, jotka opiskelevat syventävät opintonsa musiikkikasvatuksesta (humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin opintosuunta), saavat lisäksi kelpoisuuden toimia lukion musiikinopettajana.

Osaamistavoitteet

Kandidaatin tutkinnon suoritettuaan opiskelija

- osaa arvioida ymmärrystään sekä osaamistaan musiikkikasvatuksen ja opettajuuden ydinosaamisalueilla sekä asettaa itselleen henkilökohtaisia oppimistavoitteita

- osaa käyttää musiikkia hyvinvoinnin ja kasvun tukena erilaisissa yhteisöissä

- ymmärtää musiikkikasvatuksen, eri oppiaineiden, laaja-alaisen oppimisen ja opetuksen lähtökohtia sekä tavoitteita

- tunnistaa erilaisia oppimisprosesseja, niiden edellytyksiä ja tukemisen keinoja

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja, opetuskokonaisuuksia ja oppimisympäristöjä

- omaa valmiudet yksilön ja ryhmän kohtaamiseen, ryhmäprosessien arviointiin sekä kollegiaaliseen ja monialaiseen yhteistyöhön

- tunnistaa opetuksen ja kasvatuksen yhteiskunnallisia rakenteellisia ehtoja

- osaa hyödyntää tutkimustietoa osana ammatillista kehittymistään

Rakenne

Valitse kaikki (148+ op)