LIIKMOD Liikunta elämänkulussa moduuli (15 op)
Kuvaus
Liikunta elämänkulussa moduuli käsittelee tiedekunnan eri koulutusaloja yhdistäviä teemoja ilmiölähtöiseen lähestymistapaan pohjautuen. Moduuliin sisältyvillä opintojaksoilla kehitetään opiskelijan valmiuksia tarkastella väestön liikuntakäyttäytymistä/fyysistä aktiivisuutta kokonaisvaltaisesti eli eri tieteenalojen avaamista näkökulmista. Harjaantuminen liikuntakäyttäytymisen/fyysisen aktiivisuuden kokonaistavaltaiseen tarkasteluun jo heti opintojen alkuvaiheessa auttaa opiskelijaa (opiskelujen edetessä) tunnistamaan oman tutkinto-ohjelman tuottaman asiantuntemuksen akateemiset erityispiirteet sekä työelämävastaavuuden. Tietoisuus siitä, mistä näkökulmasta omassa tutkinto-ohjelmassa tarkastellaan väestön liikuntakäyttäytymistä/fyysistä aktiivisuutta, tukee kasvamista oman alan asiantuntijuuteen.
Moduuliin sisältyvien opintojaksojen tarkoituksena on lisätä opiskelijan ymmärrystä väestön liikuntakäyttäytymiseen/fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien ilmiöiden moninaisuudesta ja kompleksisuudesta. Opiskelija ohjataan muodostamaan liikuntakäyttäytymisen/fyysisen aktiivisuuden tarkastelun kokonaisvaltainen viitekehys, joka paitsi tekee näkyväksi edellä todetun kompleksisuuden myös tuottaa ymmärryksen kokonaisvaltaisen ajattelun tärkeydestä. Kokonaisvaltainen lähestymistapa väestön liikuntakäyttäytymiseen/fyysiseen aktiivisuuteen ja siihen vaikuttamiseen on olennainen osa liikunta- ja terveysalan akateemista asiantuntijuutta.
Osaamistavoitteet
Moduulin käytyään opiskelija
- tiedostaa väestön liikuntakäyttäytymiseen/fyysiseen aktiivisuuteen liittyvien ja vaikuttavien tekijöiden moninaisuuden ja kompleksisuuden
- on sisäistänyt kokonaisvaltaisen liikuntakäyttäytymisen/fyysisen aktiivisuuden tarkastelemisen tärkeyden sekä liikunnan ja terveyden edistämisen yhteiskunnallisen merkityksen
- on hankkinut valmiudet tunnistaa oman tutkinto-ohjelman tuottaman asiantuntemuksen akateemiset erityispiirteet sekä työelämävastaavuuden
- on hankkinut valmiudet syventyä väestön liikuntakäyttäytymiseen vaikuttavien ilmiöiden tarkasteluun tutkinto-ohjelmaansa sisältyvissä opinnoissaan.