Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma

Tutkintonimike:
Liikuntatieteiden maisteri
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Ylempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
120 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Liikuntapedagogiikan kandidaatti- ja maisteriohjelmissa opiskellaan valmiuksia toimia liikunnanopettajana sekä liikunnan opetuksen ja oppimisen asiantuntijana erilaisissa organisaatioissa. Liikunnan opettajakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa pedagogisesti taitavia, omaa työtään tutkivia ja kehittäviä kasvattajia ja opettajia.

Liikuntapedagoginen osaaminen ja akateeminen asiantuntijuus. Liikunnanopettajakoulutuksen perustan muodostaa tutkimustietoon pohjautuva osaaminen. Liikunta- ja terveysosaamisen lisäksi koulutuksessa painottuvat tunne- ja vuorovaikutustaidot ja oppilaan kohtaaminen, opetussuunnittelu, opettajan itsetuntemus, motorinen oppiminen ja opetuksen soveltaminen. Koulutuksen käytyään opiskelijalla on monipuoliset tiedolliset ja taidolliset valmiudet kasvatukseen ja oppimiseen liittyvien tehtävien hoitamiseen tulevaisuuden kouluissa ja liikuntapedagogiikan asiantuntijatehtävissä. Koulutuksen aikana opiskelijalle muodostuu oma pedagoginen näkemys, jossa huomioidaan opetusta ohjaavat lait ja asetukset sekä liikunnanopettajan työn eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu. Akateemiset opiskelutaidot, taidot hakea tietoa ja arvioida ja käyttää sitä kriittisesti, antavat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen.

Työelämätaidot. Oman osaamisen jatkuva kehittäminen ja uudistaminen on liikunnanopettajan keskeinen taito. Liikunnanopettajakoulutuksen aikana opiskelija kehittää aktiivista toimijuuttaan, kuten uutta luovaa ja rakentavaa kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja, itsensä johtamista ja yrittäjämäisen toimintatavan osaamista. Opiskelija omaksuu yhteisöllisiä ja yhteistyötä edistäviä toimintatapoja. Opiskelija kerryttää hyvinvointia edistäviä työskentely- ja toimintatapoja, mitkä sujuvoittavat työelämään siirtymistä ja edistävät työssä jaksamista.

Kansainvälisyysosaaminen. Opiskelija lisää ymmärrystään monikulttuurisuudesta, kulttuurienvälisyydestä ja kansainvälisyydestä. Liikunnanopettajakoulutuksessa korostuvat tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä viestintäosaaminen ja kielitaito. Nämä auttavat toimimaan monikielisessä työyhteisössä ja kohtaamaan erilaisista taustoista tulevia oppilaita tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.

Vastuullinen asiantuntijuus. Liikunnanopettajakoulutuksesta valmistunut osaa huomioida eettisiä kysymyksiä opetuksessa sekä hallitsee tutkimuseettisiä, tiede- ja tutkimusviestinnän, tieteellisen julkaisemisen ja tutkimusetiikan osaamissisältöjä. Liikunnanopettajakoulutuksen aikana opiskelijalle kasvaa ymmärrys yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvoinnin ja kestävyyden edistämisestä sekä kehittämisestä kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teemojen suunnassa.

Monitieteinen ja laaja-alainen osaaminen. Liikunnanopettajaksi valmistuvalta edellytetään kykyä hahmottaa laaja-alaisesti erilaisia liikuntaan, terveyteen ja kasvatukseen liittyviä yhteiskunnallisia ja yksilöllisiä ilmiöitä ja haasteita ja löytää niihin luovia toimivia ratkaisuja.

Osaamistavoitteet

Liikunnanopettajan osaaminen sekä akateeminen ja vastuullinen asiantuntijuus

Liikuntapedagogiikka: Valmistuneelle liikunnanopettajalle on koulutuksen aikana muodostunut ymmärrys ja taidot kasvattaa liikuntaan ja liikunnan avulla. Hän huomioi ympäristön hyvinvoinnin, kestävän kehityksen ja vastuullisuuden toiminnassaan sekä osaa luoda kokonaisvaltaisesti turvallisen oppimisympäristön. Hän kykenee tarkoituksenmukaisesti ja eettisen kestävästi soveltamaan liikuntapedagogista osaamistaan yksilön ja ryhmän kasvun ja kehittymisen sekä oppimisen tukemiseksi.

Liikuntadidaktiikka: Valmistunut liikunnanopettaja on koulutuksen aikana kehittynyt suunnittelemaan, toteuttamaan opetusta ja arvioimaan yksilöllisten oppimistavoitteiden saavuttamista. Hän on kykenevä ratkaisemaan yksilöllisiä oppimisen haasteita ja tarkoituksenmukaisesti soveltamaan liikuntadidaktista osaamistaan yksilön oppimisen tukemiseksi osana ryhmän opetusta. Hän omaa valmiudet yksilöllisen osaamisen ja oppimisen arviointiin sekä palautteenantoon.

Liikuntatieteellinen tutkimus: Valmistuneelle liikunnanopettajalle on koulutuksen aikana kehittynyt tieteelliseen tietoon ja sen tuottamiseen liittyvä tutkiva, kriittinen ja akateeminen ote. Hänellä on taitoa valita ja rajata tutkimusaihe, hallita tutkimukseen liittyvät menetelmät, arvioida ja pohtia tieteellisen tutkimuksen tuloksia ja esittää niitä tiedeyhteisössä. Valmistunut hallitsee tutkimuseettiset tiede- ja tutkimusviestintään, tieteelliseen julkaisemiseen liittyvät tekijät. Hän omaa valmiudet tieteelliseen jatkokouluttautumiseen.

Työelämätaidot, kansainvälisyys sekä monitieteinen ja laaja-alainen osaaminen

Tutkiva ja kriittinen liikuntakasvattaja: Valmistuneelle liikunnanopettajalle on koulutuksen aikana kehittynyt tutkiva ja kehittävä asenne omiin kokemuksiin, sekä itsearvioititaidot omien arvojen, uskomusten, sekä omien työskentely- ja ajattelutapojen itsereflektioon ja kehittämiseen. Lisäksi hän on omaa kriittistä suhtautumista ympäristössä hallitseviin toimintatapoihin, kulttuureihin ja yhteiskuntaan sekä maailman laajuiseen kehitykseen. Valmistunut opettajalla on ymmärrys tietoisen ajattelun ja käyttäytymisen merkityksestä oppimisen, oman kehittymisen sekä pedagogisen toiminnan taustalla. Hänellä on valmiutta edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia.

Ryhmässä ja yhteisössä toimiminen: Valmistuneelle liikunnanopettajalle on koulutuksen oppimisprosessissa kehittynyt tietoisuus toiseutta ja erilaisuutta kunnioittavan sekä toisten autonomisuutta tukevan dialogisuuden merkityksestä ammatillisissa ihmissuhteissa ja vuorovaikutustilanteissa. Hänellä on valmius toimia ryhmässä muita kunnioittaen ja arvostaen, omaten ymmärrystä monikulttuurisuudesta, kulttuurienvälisyydestä ja kansainvälisyydestä. Hän omaa vuorovaikutus- sekä viestintätaidot ja kielitaidon, jotka auttavat häntä toimimaan monikielisessä työyhteisössä ja kohtaamaan erilaisista taustoista tulevia yksilöitä tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Hän ymmärtää yhteisöllisyyden merkityksen erilaisten ryhmien ja yhteisöjen oppimisessa ja kehittymisessä. Hän omaa edellytykset aktiiviseen toimijuuteen ja yrittäjämäiseen toimintatapaan eri yhteisöissä. Valmistuneella on kykyä hahmottaa monitieteisen laaja-alaisesti liikuntakasvatusalan erilaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä sekä valmiutta ratkaista mahdollisia haasteita yhteisöllisesti.

Rakenne

Valitse kaikki (92+ op)