KEMS6010 Biomassan koostumus ja delignifiointi (3 op)
Kuvaus
Puun ja muun biomassan pääaineosien kemiallinen koostumus sekä tärkeimmät rakenteelliset piirteet sekä puun ominaisuudet. Biomassan eri komponenttien eristys ja analysointi. Käydään läpi sulfaattikeittoprosessin eri vaiheet sekä keittokemikaalien
talteenotto.
Lisäksi tarkastellaan muiden kuidutusmenetelmien kuten organosolv- ja
sulfiittiprosessien pääpiirteitä.
Osaamistavoitteet
Opintojakso suoritettuaan opiskelija ymmärtää yksityiskohtaisesti havu- ja lehtipuumateriaalien rakenteet ja niiden erikoispiirteet sekä muiden lignoselluloosabiomassojen kemiallisten koostumusten pääpiirteet. Opiskelija hahmottaa monipuoliset mahdollisuudet lignoselluloosien pääkomponenttien erottamiseksi ja analysoimiseksi (karakterisoimiseksi). Opiskelija hallitsee sulfaattiprosessin eri vaiheiden kemian sekä muiden delignifiointiprosessien pääpiirteet.
Työelämätavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee puiden rakenteen ja kemian sekä pystyy keskustelemaan puun ja muiden lignoselluloosien kemiallisista eroavaisuuksista.
Lisätietoja
Luennoidaan lukuvuonna 2021-2022 ja on tentittävissä lukuvuosina 2020-2021 ja 2022-2023.
Esitietojen kuvaus
Kemian aineopinnot
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
- Esitietoryhmä 3
- Esitietoryhmä 4
Kirjallisuus
- E. Sjöström ja R. Alén (toim.), Analytical Methods in Wood Chemistry, Pulping and Papermaking, 1999 (soveltuvin kohdin); ISBN 3-540-63102-X
- R. Alén, Structure and chemical composition of biomass feedstocks (luku 1) and Principles of biorefining (luku 2, soveltuvin kohdin), kirjassa: R. Alén (toim.), Biorefining of Forest Resources, 2011, s. 17-114; ISBN 978-952-5216-39-4
- M.-S. Ilvessalo-Pfäffli, Puun rakenne, kirjassa: W. Jensen (toim.), luku 2, 1977, s. 7-81 (soveltuvin kohdin); ISBN 951-99117-2-3
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (3 op)
Luentoja ja tentti
Opetus
4.9.–18.10.2023 Luento-opetus
13.11.–13.11.2023 Uusinta luentotentti
Tentti (3 op)
If you want to take exam in English, please contact the teacher.