Terveystieteiden opettajankoulutuksen maisteriohjelma (fysioterapia)

Tutkintonimike:
Terveystieteiden maisteri
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Ylempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
120 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Terveystieteiden opettajankoulutuksen maisteriohjelma (fysioterapian opintosuunta) kouluttaa osaajia laaja-alaisiin ja vastuullisiin asiantuntijatehtäviin fysioterapian, kuntoutuksen, kuntoutuksen lähitieteenalojen sekä niiden koulutuksen monialaisiin toimintaympäristöihin. Tehtävät vaativat ymmärrystä monitieteisistä, kestävistä, ekologisista ja eettisistä lähtökohdista. Tutkinnon suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet johtaa, organisoida, tutkia ja kehittää alaansa parhaan saatavilla olevan tiedon pohjalta. Koulutus perustuu ajantasaiseen tutkimustietoon ja vastaa muuttuvan yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin. Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet toimia alansa, sen lähitieteenalojen ja niiden koulutuksen kotimaisissa ja kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä. Tutkinto antaa opettajan pätevyyden sekä kelpoisuuden jatko-opintoihin. Ohjelmassa on laaja-alainen aikuiskoulutuksen näkökulma, jossa tehdään yhteistyötä kasvatustieteiden laitoksen kanssa. 

Osaamistavoitteet

Yliopistotutkinnon suoritettuaan opiskelijalla on vankka oman alan osaaminen ja vastuullinen akateeminen asiantuntijuus. Hänellä on monitieteistä ja laaja-alaista osaamista, työelämätaitoja ja kansainvälisyysosaamista.

Terveystietieteiden opettajankoulutuksen maisteriohjelman (fysioterapia) suoritettuaan opiskelija

  • Osaa toimia vastuullisena, rohkeana ja innovatiivisena asiantuntijana fysioterapian, kuntoutuksen ja kuntoutuksen lähitieteenalojen sekä niiden koulutuksen toimintaympäristöissä, työryhmissä ja verkostoissa
  • Omaa tutkimuseettisen ja -menetelmällisen osaamisen, ja osaa kriittisesti arvioida tutkimustiedon ja tutkimusprosessin laatua, luotettavuutta sekä eettisyyttä
  • Ymmärtää kuntoutuksen ja sen lähitieteenalojen koulutukseen liittyviä tutkimus- ja kehittämistarpeita sekä ratkaista niihin liittyviä ongelmia
  • Osaa toimia koulutuksen, tutkimuksen, kehittämisen ja johtamisen tehtävissä ymmärtäen johtamisen ja hallinnon osaamisen merkityksen asiantuntijatyössään
  • Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti alansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tutkimuksellisissa ja käytännöllisissä yhteyksissä.
  • Osaa hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa työelämän tarpeisiin ja implementoida tutkimustietoa kuntoutuksen ja kuntoutuksen koulutuksen käytänteisiin.
  • Hallitsee laaja-alaiset ja pitkälle erikoistuneet oman alansa erityisosaamista vastaavat käsitteet, menetelmät ja tiedot, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
  • Ymmärtää vuorovaikutuksen, yhteistyön ja verkosto-osaamisen merkityksen asiantuntijatyössä ja hallitsee tarvittavat viestintätaidot
  • Hallitsee kulttuurisen suvaitsevaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteet sekä omaa valmiudet toimia asiantuntijana kansallisissa ja kansainvälisissä monitieteisissä työryhmissä, verkostoissa ja yhteistyöprojekteissa
  • Osaa arvioida kriittisesti omaa tieteellistä, käytännöllistä ja eettistä osaamistaan terveystieteiden ja opetuksenasiantuntijana ja kehittää niitä jatkuvasti
  • Osaa toteuttaa liikunta- ja terveystieteiden sekä koulutuksen hankkeita vastuullisesti ja hakea rahoitusta niiden toteuttamiseen
  • Osaa jäsentää omaa osaamistaan suhteessa työllistymistavoitteisiinsa ja hallitsee tieteellisen jatkokoulutuksen edellyttämät valmiudet 

Rakenne

Valitse väh. 120 op