LPEAIN Liikuntapedagogiikan aineopinnot (40+ op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Valinnaiset opinnot:
Ei
Kuvaus
-
Osaamistavoitteet
Liikuntapedagogiikan aineopinnot suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa omien arvojensa, asenteidensa, kulttuuritaustansa ja aiempien kokemustensa merkityksen ihmisten välisissä kohtaamisissa, ja ymmärtää eri kulttuurien vaikutuksen liikkumiseen (esim. tietyissä liikuntaympäristöissä).
- tuntee yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvät keskeiset säädökset ja käsitteet.
- tuntee liikunnanopettajan työtä ohjaavat kansalliset lait, asetukset ja määräykset sekä toimii opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti kaikissa toimissaan.
- hallitsee perustiedot ja -taidot eri liikuntaympäristöissä ja osaa varioida niitä tarkoituksenmukaisesti.
- osaa asettaa oppimistavoitteita ja tehdä tavoitteiden suuntaisia arviointikriteereitä.
- osaa muokata fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista oppimisympäristöä ja arvioida sen toimivuutta.
- osaa käyttää liikunnan opetus-oppimistilanteessa erilaisia työtapoja tarkoituksenmukaisesti ja osaa edistää didaktisilla ratkaisuilla tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista.
- tunnistaa erilaisia tuen tarpeita ja osaa tehdä pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja, jotka tukevat kaikkien osallistumista opetukseen.
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia vuorovaikutuksen ja opetusviestinnän keinoja opetuksessaan
- osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteet opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
- osaa arvioida omaa ja toisten oppimista ja osaamista eri arviointimenetelmin sekä osaa antaa tarkoituksenmukaista palautetta havaintojensa perusteella.
- tietää keskeiset anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteet sekä toimintaperiaatteet.
- tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja testaamisen periaatteet ja osaa toteuttaa mittauksia turvallisesti
- osaa arvioida paikallista opetussuunnitelmaa, laatia opintojakson liikuntaohjelman sekä suunnitella monialaisen oppimiskokonaisuuden
- on omaksunut tutkivan otteen omaan opettajuuteensa.
- osaa hankkia tieteellistä tietoa, arvioida tiedon laatua kriittisesti ja kirjoittaa tieteellistä asiatekstiä sekä osallistua akateemiseen keskusteluun.
- kykenee hyödyntämään keskeisiä tekstinkäsittely- taulukkolaskenta ja esitystyökaluja opiskelussa ja opetuksessa.
- tunnistaa roolinsa aktiivisena liikunnan ja hyvinvoinnin asiantuntijana ympäröivässä yhteisössä ja yhteiskunnassa.
Rakenne
Valitse kaikki (38–46 op)