OKLPOM Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset (POM) opinnot (60 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Valinnaiset opinnot:
Kyllä
Opinto-oikeus haettava erikseen:
Kyllä
Hakuohje:

Opintoihin otetaan vuosittain tietty määrä opiskelijoita niiltä laitoksilta, joiden kanssa OKL:lla on yhteistyösopimus:

Erityispedagogiikan kandidaatti- ja maisteriohjelma (erityisopettaja ja erityisluokanopettaja), kasvatustieteen kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)  (siirtohaun kautta valitut opiskelijat  eivät saa opiskeluoikeutta POM-opintoihin.

Kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevan opettajankoulutuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma, (3 v + 2 v)

Matematiikan, kemian tai fysiikan aineenopettajan ja luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, (3 v + 2 v)

Liikunnan aineenopettaja- ja luokanopettajakoulutus (LiikLo)

Luokanopettajan ja musiikin aineenopettajan opinnot (LuoMus)

Liikuntapedagogiikka ja musiikkikasvatus : LiikLo- ja LuoMus-yhteistön aloituksen myötä liikuntapedagogiikan ja musiikkikasvatuksen opiskelijoilla on erilliset hakukiintiöt POM-opintoihin vielä siirtymäajan loppuun.  Liikuntapedagogiikan viimeinen POM-haku on keväällä 2025 ja musiikkikasvatuksen keväällä 2026. 



Kuvaus

Johdanto monialaisiin opintoihin, oppiaineiden ja niiden pedagogiikan opinnot, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja koontiseminaari.

Osaamistavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
  • tiedostaa omat asenteensa ja uskomuksensa eri oppiaineita kohtaan ja kykenee tarkastelemaan niitä̈ kriittisesti
  • tunnistaa eri oppiaineiden ja niiden taustalla olevien tiedonalojen merkityksen lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin näkökulmasta
  • ymmärtää̈ oppijoiden ja oppijaryhmien moninaisuuden merkityksen oppimisen ohjaamisessa
  • tunnistaa oppiaineiden erityisluonteen ja osaa tarkastella sitä yli oppiainerajojen
  • osaa eritellä oppiaineiden pedagogista kulttuuria sekä oppiainekirjoon liittyviä ideologisia ja poliittisia sidoksia
  • osaa suunnitella opetusta sekä ohjata ja arvioida oppimista eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa luokilla 1–6 sekä̈ esiopetuksessa.

Lisätietoja

Opintojen rakenne: Opinnot rakentuvat yhteisistä johdanto- ja koontiseminaariopintojaksoista, eri oppiaineiden opintojaksoista sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien opintojaksoista. Oppiaineiden opintojaksot keskittyvät niihin teemoihin, sisältöihin ja ilmiöihin, jotka ovat kullekin oppiaineelle erityisiä. Monialaiset oppimiskokonaisuudet -opintojaksoilla opiskellaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa olevia monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
POM-opinnot alkavat johdanto-opintojaksolla, jonka jälkeen opiskellaan eri aineiden/aineryhmien opintojaksot 1. ja 2. POM-opintovuoden aikana. Integroivien oppimiskokonaisuuksien ensimmäinen osa opiskellaan 2. POM-opintovuonna ja toinen ja kolmas osa 3. POM-opintovuonna. POM-opinnot päätetään koontiseminaariin.

Rakenne

Valitse kaikki (60 op)