TIES471 Reaaliaikainen renderöinti (5 op)
Kuvaus
Sisältö
Johdatus reaaliaikaiseen renderöintiin eli hahmontamiseen (MOT-sanakirjan suomennos). Kertausta ja syvennystä esitiedoista: grafiikkaliukuhihna, koordinaatistomuunnokset, materiaalit, teksturointi. Uutta asiaa: Modernin näytönohjaimen arkkitehtuuri, GPU liukuhihna ja varjostimet, varjostinkielellä ohjelmoiminen, kehittyneet varjostintekniikat, valaistus, kuvaperustaiset tekniikat, monikulmiotekniikat, kaarevat pinnat, näkymänhallinta, liukuhihnan optimointi, renderöinti VR-laseissa ja AR-sovelluksissa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää nykyisissä peleissä ja sovelluksissa käytettävien renderöintimenetelmien toiminnan myös laitteistoarkkitehtuurin näkökulmasta. Hänellä on valmiudet renderöintimenetelmien hyödyntämiseen eri sovelluksissa. Opiskelija saa käsityksen aiheeseen liittyvästä tämän hetken tutkimuksesta.
Esitietojen kuvaus
Tietokonegrafiikan perusteet sekä Algoritmit 1 ja 2 täytyy olla. Kaikki matematiikan kanssa tehty aiempi askartelu auttaa ja erityisesti lineaarialgebran kurssi on vahvasti suositeltava käydä ennen tätä.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- TIEA311 Tietokonegrafiikan perusteet (5 op)
- ITKA201 Algoritmit 1 (5 op)
- TIEA211 Algoritmit 2 (4 op)Ei julkaistu tälle opetussuunnitelmakaudelle
Suositellut esitiedot
Oppimateriaalit
Avoimesti lisensoidut ja saatavilla olevat tutoriaalit. Grafiikkarajapintojen dokumentaatiot. Tieteelliset artikkelit alan lehdissä ja konferensseissa.