OHJA5040 Coaching-Oriented Career Guidance Practice (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education, Open University
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2023-2024, 2024-2025

Description

Kurssin keskeisenä sisältönä on:


− valmentavan työotteen teoreettiset viitekehykset ja mallit

− valmentavan työotteen eettiset lähtökohdat


− valmentavaa työotetta tukevat taidot


− valmentavan työotteet menetelmät ja työkalut


− valmennusprosessi 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija


− tunnistaa valmentavan työotteen tutkimusperustaisia periaatteita ja hyötyjä ohjaustyössä


− osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmävalmennuksia


− tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa valmentavan työotteen toteuttajana 

Study materials

Kaikille yhteinen kirjallisuus:


Cauffman, L. (2017). Ratkaisukeskeinen coaching. Opas myönteiseen muutokseen. Lyhytterapiainstituutti. Ruutu, S. (2020). Coachin työkalupakki. Alma Talent.


Lisäksi:


Grant, A. M. (2020). An integrated model of goal‐focused coaching: an evidence‐based framework for teaching and practice. Coaching Researched: A Coaching Psychology Reader, 115-139.https://www.academia.edu/download/39847618/An_integrated_model_of_goal-focused_coaching__Grant_ICPR_2012.pdf


Heitz, H. K., & Leach, M. M. (2022). Ethical knowledge, dilemmas and resolutions in professional coaching. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 15(2), 264–277.https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17521882.2022.2112247?casa_token=UbcjIg5Nxm4AAAAA:FVXJ9M_NCuYrt8ua9Ou37lQlJNlNqxeaWmJhJm7scTbNJnrQEoLgCHRXt1nS9-VFfKCyUkLk0u5swg


Ives, Y. (2008). What is' coaching'? An exploration of conflicting paradigms. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 6(2).https://radar.brookes.ac.uk/radar/file/ed490c36-e4c1-4263-ad7b-24cc99b97b04/1/vol06issue2-paper-08.pdf


Passmore, J. (2009). Coaching ethics: making ethical decisions: experts and novices. The Coaching Psychologist, 5(1),2.https://www.researchgate.net/profile/Jonathan-Passmore/publication/49290316_Ethics_in_coaching_An_ethical_decision_making_framework_for_coaching_psychologists/links/63935686484e65005bf882b2/Ethics-in-coaching-An-ethical-decision-making-framework-for-coaching-psychologists.pdf


Terblanche, N. (2021). Coaching techniques for sustained individual change during career transitions. Human Resource Development Quarterly, 32(1), 11–33.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/hrdq.21405casa_token=YKIreJeCMeoAAAAA:qZPpQf0W5a9GV8WW_Qpj3tYio-ouii0JHKfbDLnM9O6nGShcNruVjuMFNmNyRQo_cLEhcF8_yQwSVYM4 

Completion methods

These completion methods are for University of Jyväskylä degree students. Other options:
No completion methods