Varhaiskasvatuksen maisteriohjelma

Tutkintonimike:
Kasvatustieteen maisteri
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Ylempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
120 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019

Kuvaus

Varhaiskasvatuksen maisteriohjelman laajuus on 120 opintopistettä. Maisteriopinnoissa suoritetaan varhaiskasvatustieteen syventävät opinnot, jotka ryhmittyvät varhaiskasvatuksen sisältöopinnoiksi, varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta syventäväksi harjoitteluksi, tutkimusmenetelmäopinnoiksi ja tutkielmaopinnoiksi. Syventävien opintojen laajuus on 80 opintopistettä ja opintoihin sisältyy 30 opintopisteen laajuinen pro gradu -tutkielma. Opiskelija voi suorittaa varhaiskasvatustieteen syventävät opinnot siten, että hän saattaa loppuun kasvatustieteen kandidaattiopinnoissa aloitetut opettajan pedagogiset opinnot. Maisterin tutkintoon sisältyy 35 opintopistettä vapaasti valittavia opintoja. Vapaasti valittavat opinnot voivat muodostua aineopintokokonaisuudesta, perusopintokokonaisuudesta tai muista yliopistollisista opintojaksoista.

Osaamistavoitteet

Maisteriohjelman tavoitteena on antaa teoreettinen ja käytännöllinen osaaminen toimia asiantuntijana varhaiskasvatusalan tutkimus-, arviointi- ja kehittämistehtävissä. Sen lisäksi koulutus syventää valmiuksia toimia pedagogisena johtajana sekä asiantuntijana alan opetus- ja koulutustehtävissä. Koulutus antaa myös valmiudet tieteelliseen jatkokoulutukseen.

Opiskelija kehittää ongelmanratkaisutaitojaan, joita edellytetään tutkimus- ja kehittämistoiminnassa uusien tietojen ja menettelytapojen kehittämiseen. Opiskelija syventää kriittistä ajatteluaan ja hallitsee oman alansa tieteellisen viestinnän. Opiskelija osaa johtaa, arvioida ja kehittää varhaiskasvatustyötä monimuotoisissa ja ennakoimattomissa ympäristöissä. Hänellä on valmiudet osallistua oman alansa yhteiskunnalliseen keskusteluun, kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen. Opiskelijan toiminnan lähtökohtana on eettisesti tietoinen toimintatapa ja jatkuva asiantuntijuuden kehittäminen yhteisöissä.

Rakenne

Valitse kaikki (120+ op)