Luokanopettajan kandidaattiohjelma

Tutkintonimike:
Kasvatustieteen kandidaatti
Tutkinto-ohjelman tyyppi:
Alempi tutkinto-ohjelma
Laajuus:
180 op
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019

Kuvaus

Luokanopettajan kandidaattiohjelma sisältää seuraavat opinnot: kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, perusopetuksessa opetettavien aineiden monialaiset opinnot, yleisopintoja, viestintä- ja kieliopintoja sekä vapaasti valittavia opintoja,

Luokanopettajan kelpoisuus (ks. asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (986/1998) edellyttää kasvatustieteen maisterin (KM) tutkintoa (300 op), johon sisältyvät perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (vähintään 60 op; ns. POM-opinnot) sekä opettajan pedagogiset opinnot harjoitteluineen (vähintään 60 op). Kasvatustieteen kandidaatin ja kasvatustieteen maisterin tutkintojen vapaasti valittaviin opintoihin on mahdollista sisällyttää opintoja oman tiedekunnan tai muiden tiedekuntien ja yliopistojen tarjoamasta valikoimasta esimerkiksi siten, että tutkinnot sisältää myös perusopetuksen aineenopettajan kelpoisuuden tai erityisopettajan / erityisluokan-opettajan kelpoisuuden.

Opetuskielinä voivat olla suomi ja englanti. Opettajankoulutuksessa kansainvälistymisen ja työelämävalmiuksien kehittäminen integroituu opetussuunnitelman toimintakulttuuriin ja opiskeltaviin autenttisiin ilmiöihin.

Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelmien (yht. 300 op) rakenne ja sisällöt: http://r.jyu.fi/rL4

Osaamistavoitteet

Kandidaatin tutkinnon suoritettuaan opiskelija:
- osaa arvioida omaa pedagogista osaamistaan ja ymmärrystään sekä asettaa itselleen henkilökohtaisia oppimistavoitteita
- jäsentää eri oppiaineiden opetuksen lähtökohtia ja tavoitteita ja arvottaa niitä
- tunnistaa erilaisia oppimisprosesseja, niiden edellytyksiä ja tukemisen keinoja
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja ja opetuskokonaisuuksia sekä oppimisympäristöjä
- tunnistaa opetuksen ja kasvatuksen yhteiskunnallisia rakenteellisia ehtoja
- omaa valmiudet yksilön ja ryhmän kohtaamiseen, ryhmäprosessien arviointiin sekä kollegiaaliseen ja monialaiseen yhteistyöhön

Rakenne

Valitse kaikki (180+ op)