VKTY1015 Pedagoginen johtaminen (2 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

johtajuus; pedagogisen johtaminen; tiimijohtaminen; kehittämistyö; ammatillisen vuorovaikutus, osallisuus toimintakulttuurissa; varhaiskasvatuksen laatu

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää pedagogisen johtamisen perustehtävät sekä haasteet varhaiskasvatustyössä
  • osaa soveltaa ja kehittää pedagogista asiantuntijuuttaan tiimin jäsenenä sekä tiimin pedagogisena johtajana
  • osaa arvioida ja kehittää työyhteisöä sekä toimintakulttuuria.

Lisätietoja

Avoimen väylän kautta valitut opiskelijat suorittavat tämän opintojakson.

Jos opiskelija suorittaa VKTA1029 Pedagoginen asiantuntijuus ja tiimijohtajuus -opintojakson, hän tekee VKTY1015 opintojakson tilalla haluamiaan opintoja 2 op. 

Oppimateriaalit

Kirjallisuus soveltuvin osin: 

Parrila, Sanna & Fonsén, Elina (2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön.PS-kustannus, Jyväskylä. ISBN 978-952-451-715-7. 

Hujala, Eeva & Turja, Leena (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus, Jyväskylä. Osa 5 Johtajuus, työyhteisö ja kasvatustyön kehittäminen. ISBN 978-952-451-785-0. 

Artikkeleita sopimuksen mukaan 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Osallistuminen opetukseen, välitehtävien ja oppimistehtävän tekeminen. Arvosana perustuu oppimistehtävään.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Arviointiperusteet:
Osallistuminen kontaktiopetukseen, välitehtävien ja tentin tekeminen. Arvosana perustuu tenttiin.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Opetus ja oppimistehtävä (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Opetus ja tentti (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta