VKTS1079 Varhaiskasvatuksen laatu, arviointi ja kehittäminen (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Pedagogisen johtajuuden keskeiset käsitteet ja käytännöt; varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen arvioinnin ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja käytännöt; työyhteisöjen ja varhaiskasvatustoiminnan kehittämisen keskeiset käsitteet ja käytännöt; työhyvinvoinnin tukeminen ja johtaminen 

Osaamistavoitteet

Opintojakson opinnot suoritettuaan opiskelija

  • tuntee arvioinnin ja laadunhallinnan peruskäsitteitä ja toteutusprosesseja sekä pedagogisen kehittämistyön lähtökohtia

  • tiedostaa pedagogisen johtajuuden ja laadunhallinnan merkityksen osana varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta

  • osaa jäsentää pedagogisen johtamistyön sisältöjä ja haasteita varhaiskasvatusorganisaation eri tasoilla

  • syventää osaamistaan varhaiskasvatustyön arvioinnista ja kehittämisestä

  • osaa ohjata työyhteisön osaamista ja ammatillista kehittymistä 

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):

Fonsén, E., Ahtiainen, R., Heikkinen, K-M. E., Heikonen, L., Strehmel, P., & Tamir, E. (Toim.) (2023). Early Childhood Education Leadership in Times of Crisis: International Studies During the COVID-19 Pandemic. Verlag Barbara Budrich. 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. (2023) Valssi -Varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmä. Valssi – Varhaiskasvatuksen laadunarviointijärjestelmä | Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi)

Modise, M., Fonsén, E., Heikka, J., Phatudi, N., Bøe, M.  & Phala, T (Toim.) (2023). Global Perspectives on Leadership in Early Childhood Education. Helsinki University press.

Parrila, S. & Fonsén, E. (Toim.) (2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus. ISBN: 978-952-451-715-7.

Vlasov, J., Salminen, J., Repo, L., Karila, K., Kinnunen, S., Mattila, V., Nukarinen, T., Parrila, S. & Sulonen, H. (2018). Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset | Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi)

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5

Opetus