VKTS1009 Varhaiskasvatuksen asiantuntijuus ja organisaation johtaminen (4 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

- Johtajuuden ja pedagogisen johtajuuden teoreettinen ja sisällöllinen tarkastelu varhaiskasvatuksessa

-kehittämistyö osana varhaiskasvatuksen jaettua johtajuutta

- työyhteisön jatkuvan oppimisen ja pedagogisen asiantuntijuuden tukeminen

- varhaiskasvatuksen asiantuntijuus, identiteetti ja ammatillinen toimijuus työelämän muuttuvissa ympäristöissä

Osaamistavoitteet

  • Opintojakson opinnot suoritettuaan opiskelija

    - osaa reflektoida ja jäsentää kehittyvää varhaiskasvatuksen asiantuntijan identiteettiään ja ammatillista toimijuuttaan työelämän muuttuvissa konteksteissa

    - ymmärtää johtajuuden ilmiön ominaispiirteet ja rakentumisen

    - tuntee johtajuusteorioita sekä johtajuutta koskevia uusimpia lähestymistapoja

    - osaa tarkastella pedagogista johtajuutta ja kehittämistyötä varhaiskasvatuksen organisaation eri tasoilla 

Lisätietoja

Pakollinen opintojakso varhaiskasvatustieteen syventävissä opinnoissa.

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Esitietojen kuvaus

suoritettuna opintojaksot VKTA1029 Pedagoginen asiantuntijuus ja tiimijohtajuus sekä VAAM3020 Syventävä harjoittelu tai kandidaatin tutkinto

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):

Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen,J., Risku, M. & Smeds-Nylund, A-S. (2023) Challenges and Reflections for Developing Leadership in Educational Contexts.

Challenges and Reflections for Developing Leadership in Educational Contexts | SpringerLink

Northouse, P.G. (2021). Leadership: theory and practice. 9th ed.Sage.

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.



Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Luennot, lukupiirityöskentely, seminaari, HOPSin laatiminen (ilmoittaudu yhteen HOPS-ohjaukseen) , itsenäinen työskentely.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus