VKTM1060 Huolenpitävät ihmissuhteet ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksen voimavarana (5+ op)
Kuvaus
Yhteisöllisyys, kuuluminen, yhdenvertaisuus, moninaisuus, ristiriitojen rakentava ratkaiseminen, työhyvinvointi, työyhteisö, tunnetoimijuus varhaiskasvatuksessa, yhteishuolenpito, kasvatusyhteistyö, pedagogiset työtavat, kehittävä työote.
Osallistuminen verkko-opetukseen, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely verkkoympäristössä, TUIKKU-ohjelman toteutus varhaiskasvatuksessa tai muulla sovitulla tavalla, tehtävien tekeminen hyväksytysti, kokoava portfolio.
Gemenskap, tillhörighet, likvärdighet, mångfald, konstruktiv konfliktlösning, arbetshälsa, arbetsgemenskap, emotionellt aktörskap i småbarnspedagogik, gemensam omsorg, samarbete i uppfostran, pedagogiska arbetsmetoder, utvecklande arbetsgrepp.
Deltagande i webbundervisning, självständigt arbete och grupparbete i webbmiljö, genomförande av TUIKKU-programmet inom småbarnspedagogik eller på annat överenskommet sätt, godkänt genomförande av uppgifter, sammanställning av portfölj
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kuulumista varhaiskasvatuksessa ja toimia rakentavasti erilaisissa ristiriitatilanteissa,
- osaa huomioida lasten ja perheiden yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden kysymyksiä,
- osaa tarkastella moninäkökulmaisesti työhyvinvoinnin kysymyksiä ja tunnetoimijuutta varhaiskasvatuksen arjessa,
- osaa tukea yhteishuolenpitoa ja kasvatusyhteistyötä vanhempien kanssa,
- tietää ja osaa soveltaa tunnetaitojen ja osallisuuden edistämiseen soveltuvia työmenetelmiä työssään
- on omaksunut kehittävän työotteen näiden taitojen edistämisessä omassa työssään ja työyhteisössään.
- stärka gemenskap och tillhörighet inom småbarnspedagogik och agera konstruktivt i olika konfliktsituationer,
- beakta frågor om likvärdighet och mångfald hos barn och familjer,
- ur olika synvinklar granska frågor om arbetshälsa och emotionellt aktörskap i småbarnspedagogikens vardag,
- stödja gemensam omsorg och samarbete i uppfostran med föräldrar.
- Studerande känner till och kan tillämpa arbetsmetoder som är lämpliga för att främja emotionella färdigheter och delaktighet i sitt arbete
- samt har antagit ett utvecklingsinriktat arbetsgrepp för att främja dessa färdigheter i sitt arbete och sin arbetsgemenskap.
Lisätietoja
Arviointi perustuu oppimistehtäviin
Bedömningen grundas på inlärningsuppgifter
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta sopimuksen mukaan
Litteratur enligt överenskommelse