VENA2001 Kirjallinen viestintä (5 op)
Kuvaus
Opintojaksolla luetaan kurssiin liittyvät tekstit (teokset ja artikkelit).
Keskustellaan artikkelien ja teosten sisällöstä.
Keskustellaan tieteellisten tekstien kirjoittamisprosessista, kieliasusta ja tyylinormeista sekä lähteiden käytöstä.
Suoritustavat
Kontaktiopetus ja kirjoitusretriitit:
- Luennoilla keskustellaan teoreettisesta viitekehyksestä ja teoksista.
- Kirjoitusretriiteissä tuotetaan tekstiä sekä käsitellään kirjoittamiseen liittyviä vaikeuksia muiden kurssin osallistujien sekä opettajan kanssa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa
Itsenäinen suoritus (ohjeistus kurssin suorittamiseksi sovitaan opettajan kanssa henkilökohtaisesti).
Arviointiasteikko: 0 – 5.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
● osaa tuottaa tieteellistä tekstiä venäjäksi
● osaa soveltaa teoreettisia käsitteitä kaunokirjallisuuden tekstien analysointiin
● ymmärtää kirjoittamisen epälineaarisena prosessina
● tunnistaa omat vahvuudet ja kehittämiskohteet kirjoittajana.
Oppimateriaalit
Алимбочка И. В. Хронотоп как структурный компонент художественного образа // Актуальные вопросы филологической науки XXI века : сб. ст. IV Международ. науч. конф. молодых ученых, посв. 80-летнему юбилею кафедры иностранных языков (7 февраля 2014 г.). Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2014. С. 457-462.
Еременко, Е.Г. Интертекстуальность, интертекст и основные интертекстуальные формы в литературе // Уральский филологический вестник. Сер. : Русская классика: динамика художественных систем. — 2012. — № 6. — С. 130–140.
Пропп В.Я. Морфология сказки. — Ленинград: "ACADEMIA" — 1928.
Mahlamäki, T. Kotiinpaluun Kronotoopit Suomalaisessa sisällissotakirjallisuudessa. // Sananjalka. 2018, № 60. — 217–237.
Mulari, M. (2016). Intertekstuaalisuus Lewis Carrollin Liisa Ihmemaassa-teosta hyödyntävissä mainoskuvissa (Master's thesis, University of Lapland).
Kirjallisuus
- Бунин, И.А. Холодная осень; Весёлый Матти (Матти-Весельчак). Народная сказка; Зощенко М. В пушкинские дни; Чехов, А.П. Не в духе