VAAM1280 Draamakasvatus ja leikki (4 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Leikki ja draamakasvatus rakentavat lapsen ja lapsiryhmän toimijuutta sekä ovat väyliä oppimiseen ja hyvinvointiin varhaiskasvatuksessa.

Kuvaus

leikki; leikin teoriat; leikin merkitys lapsen kehityksessä; leikki ja pedagogiikka; draama- ja ilmaisuharjoitukset; draamakasvatuksen menetelmät; lasten ja opettajan näkökulmat draamakasvatukseen 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
  • ymmärtää leikin merkityksellisyyden lapsen kehityksessä ja tuntee leikin kehittymisen keskeiset vaiheet

  • osaa tarkastella leikin merkitystä lapsen kehityksen eri osa-alueilla 

  • osaa havainnoida leikkiä ja siinä tapahtuvaa vuorovaikutusta

  • tiedostaa omia ilmaisutaitoja

  • tuntee draamakasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä varhaiskasvatuksessa

  • osaa suunnitella, ohjata ja arvioida draamakasvatusta  

  • osaa suunnitella, ohjata ja arvioida leikkiä hyödyntäen leikin keskeisiä teorioita

  • osaa käyttää draamakasvatusta ja leikkiä pedagogisessa toiminnassa 

Lisätietoja

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa. 

Oppimateriaalit

Lehtinen, E. & Koivula, M. 2017/2022. Leikki yhdistää lapsia ja aikuisia. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus - Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia (s. 177–191). Tampere: Vastapaino.

Viljamaa, E. & Yliherva, A. 2020. Leikki on kaikki. Teoksessa E. Niemitalo-Haapola, S. Haapala & S. Ukkola (toim.) Lapsen kielenkehitys - Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys (s. 205-224). Jyväskylä: PS-kustannus.

Martinez-Abarca, T. & Nurmi, R. 2015. Loikaten leikkiin - rohkeasti rooliin! Draamakasvatusta 1-7 -vuotiaille. Helsinki: Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy. 

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.


Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (4 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus