VAAM1211 Varhaisvuosien pedagogiikka (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
Varhaisvuosien pedagogiikan lähtökohdat, pedagogisen toiminnan osa-alueet, varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt, varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen sekä arviointi ja reflektointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman merkityksen varhaiskasvatuksessa sekä soveltaa varhaiskasvatuksen asiakirjoja pedagogisessa toiminnassa
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeisiä käsitteitä, toimintatapoja ja pedagogisia periaatteita ja ymmärtää pedagogisen toiminnan muodostuvan kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudesta
- kykenee tarkastelemaan oppimis-, vuorovaikutus- ja hoidon tilanteita eri näkökulmasta
- ymmärtää havainnoinnin, suunnittelun, ohjauksen, arvioinnin ja dokumentoinnin merkityksen varhaiskasvatuksessa
- ymmärtää laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen ja myönteisen ilmapiirin merkityksen pedagogisessa toiminnassa
- tunnistaa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjä
- tiedostaa varhaiskasvatuksen opettajan tehtäväkuvan ja keskeiset roolit varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä ja tuntee varhaiskasvatusjärjestelmää ja vahaiskasvatuslakia
- tunnistaa ja osaa kehittää omaa pedagogista ajatteluaan sekä itsearviointi- ja reflektiotaitojaan sekä tunnistaa omaa osaamistaan, vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan tulevana varhaiskasvatuksen ammattilaisena
Lisätietoja
Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.
Oppimateriaalit
Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) (2022). Valloittava Varhaiskasvatus. Luvut 1-2; 6; 9-10; 13; 15-16; 17 (3. korjattu ja laajennettu painos). Vastapaino.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022). Helsinki: Opetushallitus.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.
Suoritustavat
Tapa 1
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Kuvaus:
uusintatentti
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Opetus (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Opetus
13.1.–16.5.2025 Monimuoto-opetus, Jyväskylän monimuotokoulutus
13.1.–16.5.2025 Pienryhmäopetus
x
Tentti (5 op)
Tyyppi:
Tentti
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi