TTIA1107 Omakohtainen opettajuus ja harjoittelu terveystieteissä I (10 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Opintojakson keskiössä ovat omakohtainen opettajuus ja kehittyminen aikuiskouluttajana, työelämävalmiudet ja opettajantyönharjoittelu terveysalalla.
Kuvaus
- HOPS oman oppimisprosessin käsikirjoituksena
- Opetuksen suunnittelun peruskysymykset terveysalan koulutuksessa
- Opetussuunnitelmateoriat
- Andragogiikan, terveyspedagogiikan ja -didaktiikan väliset yhteydet ja jännitteet
- Oppimisen ja osaamisen arviointi, itse- ja vertaisarviointi sekä palaute
- Työelämävalmiudet ja erilaiset asiantuntijatyön ja urakehityksen mahdollisuudet
- Opettajan, opiskelijoiden ja työyhteisön hyvinvointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja -tavoitteensa terveysalan opettajana/ohjaajana ja aikuiskouluttajana sekä arvioi kriittisesti omaa toimintaansa
- ymmärtää oppimisprosessin vaiheita ja omaa rooliaan opettajana/ohjaajana oppimisprosessin eri vaiheissa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi opetus- ja ohjaustilanteita erilaisten oppijoiden ja ryhmien tarpeisiin
- valitsee tarkoituksenmukaisia opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmiä erilaisten oppijoiden ja ryhmien tarpeisiin
- ymmärtää ja osaa kriittisesti arvioida oman alansa koulutuskäytänteitä sekä omia ennakkokäsityksiään niistä
- tunnistaa erilaisia asiantuntijatyön ja urakehityksen mahdollisuuksia
- ymmärtää oman, työyhteisön ja opiskelijoiden työhyvinvoinnin merkityksen osana opettajan työtä
Lisätietoja
Korvaa opintojaksot:
TTIA1101 (8 op)
LTKS1011 (1 op) tai LTKS1010 (2 op)
Oppimateriaalit
- Brookfield, S. (1995) Becoming a critically reflective teacher. San Fransisco: Jossey-Bass.
- Brookfield, S.D. & Preskill, S. (2005). Discussion as a way of teaching. Tools and techniques for democratic classrooms. San Francisco: Jossey-Bass.
- Bryan, C. & Klegg, K. (2019) Innovative assessment in higher education. A handbook for academic practitioners. London: Routledge (myös e-kirjana)
- Jarvis, P. (2006). The theory and practice of teaching. Routledge (myös e-kirjana)
- Saaranen, T., Koivula, M., Mikkonen, K., Hemberg, J. & Salminen, L. 2023. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
- Schön, D.A. (1987). (tai uudempi painos) Educating the Reflective Practitioner. San Francisco, California: Jossey-Bass.
- Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Asiantuntijana kehittyminen (1op) toteutuu opintojen ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja pienryhmätyöskentelyyn sekä vaadittavien oppimistehtävien ja opetusharjoittelun hyväksytty suorittaminen. Opetuksessa hyödynnetään jatkuvaa itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (9 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Opetus
28.8.2024–29.5.2025 Seminaari
x
Asiantuntijana kehittyminen (1. lukuvuosi) (1 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi