TTIA1103 Andragogiikan teoreettinen ja filosofinen perusta (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Opintojakson keskiössä ovat aikuisen oppimisen andragogiset lähtökohdat sekä andragogisen teorian merkitys ja soveltaminen terveysalan koulutuksessa.
Kuvaus
- Andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat
- Andragogiikan käsitteet ja aikuiskoulutus nyky-yhteiskunnassa
- Omakohtainen ja omaehtoinen oppiminen
- Dialoginen ja tutkiva asenne
- Elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
- ymmärtää andragogisen teorian merkityksen terveysalan opettajan ja aikuiskouluttajan työssä
- soveltaa andragogista teoriaa ja käsitteitä terveysalan aikuiskoulutuksen eri konteksteissa
Oppimateriaalit
- Buber, M. (1999). Minä ja Sinä. (3. painos, 1. painos, Ich und Du, 1923), Juva: WSOY – Kirjapainoyksikkö.
- Dewey, J. (2015) (1. painos 1938) Experience and education. New York: Free Press (myös e-kirjana)
- Isaacs, W. (2001). Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
- Laine. T. & Malinen, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
- Lindeman, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.
- Knowles, M.S., Holton, E.F. & Swanson, R.A. 2012. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. 7. painos (tai uudempi). London: Routledge. (myös e-kirjana)
- Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja pienryhmätyöskentelyyn sekä vaadittavien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi