TERV002 Terveystiedon didaktiikan perusteet (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Järjestävä organisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla tutustutaan terveystiedon opetukseen, oppitunnin suunnitteluun ja toteutukseen sekä oppimisen arviointiin.

Kuvaus

Sisältö

Terveysosaaminen terveystiedon oppimisen tavoitteena

Kansalliset opetussuunnitelmat

Oppimisteoriat, tiedonkäsitykset, ihmiskäsitykset

Terveystiedon opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin perusteita

Terveystiedon opetuksen erityispiirteitä

Oppilaantuntemuksen perusteita

Opetuksen eriyttäminen, oppijoiden minäpystyvyyden tukeminen

Opetus- ja arviointimenetelmiä

Ajankohtaisia terveystietoon liittyviä kysymyksiä 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • laatia oppimisen tavoitteita eri kouluasteille opetussuunnitelmien pohjalta sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimistilanteita tavoitteet huomioiden

  • tarkastella terveystiedon opettamiseen ja oppimiseen liittyviä käsityksiään sekä reflektoida oppimistilanteita ja omaa toimintaansa niissä

  • huomioida erilaiset oppijat ja eriyttää terveystiedon opetusta 

Pakolliset esitiedot

Oppimateriaalit

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019

Ammatillisten tutkintojen perusteet 2019 

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (16 tuntia) ja opetusharjoituksiin (20 tuntia), itsenäinen opiskelu, kirjallisen tehtävän ja tentin suorittaminen
Arviointiperusteet:
Opetusharjoitusten hyväksytty suorittaminen, kirjallinen tehtävä 50 % ja tentti 50 %
Opetusajankohta:
Periodi 3, Periodi 4
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus