TERS1011 Terveyden edistämisen teoreettinen perusta ja tutkimus (6 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Avainteksti
Opintojaksolla tarkastellaan terveyden edistämisen kompleksista ja systeemistä kokonaisuutta sekä teoreettista, tutkimuksellista ja toimintapoliittista perustaa
Kuvaus
- Terveyden edistämisen kehityssuunnat
- Terveyden edistämisen toiminnan tasot ja strategiat sekä mallit ja teoriat
- Kansalliset terveyden edistämisen linjaukset
- Salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämiseen, promootio ja preventio
- Sosio-ekologinen ajattelu
- Toimintaympäristölähtöinen terveyden edistäminen
- Terveyden lukutaito
- Terveyskäyttäytyminen ja terveyskäyttäytymisen muutos
- Terveyden edistäminen eri ikävaiheissa
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata terveyden edistämisen kokonaisuutta sekä jäsentää terveyden edistämisen kehityssuuntia, toiminnan tasoja ja strategioita
- osaa tarkastella kriittisesti terveyden edistämisen teoreettista, tutkimuksellista ja toimintapoliittista perustaa sekä tutkimusmenetelmiä
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita, malleja ja menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä sekä arvioida niiden toteuttamiskelpoisuutta ja tavoiteltuja muutoksia
- osaa arvioida eri ikävaiheisiin liittyvien tekijöiden merkitystä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä
Lisätietoja
1.maisterivuoden syksy
Opintojakso sisältyy terveyden edistämisen moduuliin. Mikäli opintojaksolle on halukkaita osallistujia enemmän kuin voidaan ottaa mukaan, on etuoikeus osallistumiseen niillä opiskelijoilla, joiden opetussuunnitelmassa ko. opintojakso on pakollisena osana.
Esitietojen kuvaus
Suositeltavia opintoja:
TTMP1102 Terveyden edistämisen perusteet
TTIA1009 Terveyden edistäminen muuttuvassa maailmassa
Oppimateriaalit
- Green, J., Cross, R., Woodall, J., & Tones, K. (2019). Health promotion: Planning and strategies (4th edition.). SAGE.
- Kokko, S. & Baybutt, M. (2022). Handbook of settings-based health promotion. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95856-5
- Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. (2022). Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing.
- Okan, O. B. (2019). International Handbook of Health Literacy. Policy Press.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Luennot 12h, seminaarit 12h, lukupiirityöskentely + raportti ja kirjalliset tehtävät.
Arviointiperusteet:
Kirjalliset tehtävät (itsenäinen työ 50%, ryhmätyö 50%).
Opetusajankohta:
Periodi 1, Periodi 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (6 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi