RUOA1217 Ordförrådet i svenska (5 op)
Kuvaus
Opintojaksolla perehdytään ruotsin sanastoon eri perspektiiveistä: kotoperäisiin sanoihin, uudissanoihin, lainasanoihin, fraseologiaan ja sanontoihin. Kurssilla syvennytään erityisesti ruotsin kielen nykysanastoon. Käytännön osaaminen yhdistyy teoriaan sanasemantiikasta ja semanttisesta analyysistä. Opintojakso soveltuu niin opettajiksi aikoville kuin kieliasiantuntijoillekin.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (sisältää kirjallisen tentin tai kirjallisia oppimistehtäviä) TAI kirjatentti.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa käyttää semanttista terminologiaa ja hallitsee sanasemanttisen analyysin
- tunnistaa ruotsin nykysanaston sanatyypit
- osaa nimetä ruotsin eri tyylilajeissa esiintyvät semanttiset erityispiirteet sekä
- tunnistaa ja osaa selittää suomenruotsin sanastolliset erot ja niiden perustan suhteessa ruotsinruotsiin.
Pakolliset esitiedot
- Esitietoryhmä 1
- Esitietoryhmä 2
- Ruotsin kielen perusopinnot valinnaisina opintoinaEi julkaistu tälle opetussuunnitelmakaudelle
Oppimateriaalit
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus.
Kirjallisuus
- L.-E. Edlund & B. Hene (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström (2001). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- A. Vogel (2014). Laddade ord - Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan. Språk och stil, vol. 24, s. 72-100. Saatavilla verkossa: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A800919&dswid=-5517
- M. Reuter, C. af Hällström-Reijonen & M. Tandefelt (2019). Finlandismer i skriven finlandssvenska. Kirjassa: Språk i prosa och press (toim. M. Tandefelt). S. 16-31. Saatavilla verkossa: https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-prosa-och-press
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Kontaktiopetus ja siihen liittyvä kirjallinen tentti TAI kontaktiopetuksen yhteydessä annettavat kirjalliset oppimistehtävät.
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa.
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
- http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf
Tentti (5 op)
E-tentti
Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
- http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf