OPEA212 Tunne- ja vuorovaikutustaidot opetuksessa (2 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
Opettajan tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden oppiminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa havainnoida ja tutkia opettajan työtä koulun sosiaalisissa suhteissa
- ymmärtää itseään vuorovaikuttajana ja osaa asettaa itselleen kehittymistavoitteita tuleviin opintoihin
- osaa soveltaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisissa haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa ryhmän turvallisuuteen ja koheesioon vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden edistämiseksi
Lisätietoja
Opintojakso on osa liikuntapedagogiikan opiskelijoiden kasvatustieteen perusopintoja
Oppimateriaalit
Opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali sekä:
Gordon, T. (2006). Toimiva koulu. LK-kirjat.
Greene, R. (2008). Koulun hukkaamat lapset. Opas haastavasti käyttäytyvien lasten auttamiseksi. Finn Lectura.
Talvio, M. & Klemola, U. (2017). Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Gordon, T. (2006). Toimiva koulu. LK-kirjat.
Greene, R. (2008). Koulun hukkaamat lapset. Opas haastavasti käyttäytyvien lasten auttamiseksi. Finn Lectura.
Talvio, M. & Klemola, U. (2017). Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Osallistuminen opetukseen: opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
OPEA212 Osallistuminen opetukseen (2 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Työskentelytavat:
Pienryhmäopetus ja oppimistehtävät