OLUM1060 Monilukutaidon ohjaaminen digiajassa – Nettilukutaidot ja digitaalinen tuottaminen (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Opintojaksolla perehdytään monimuotoisten tulkinnan ja tuottamisen taitojen ohjaamiseen digitaalisessa kontekstissa.

Kuvaus

- medialukutaidot ja nettilukutaidot (tekniset perustaidot, tiedonhaun, digitaalisen sisällöntuotannon, jakamisen ja yhteistyön taidot sekä turvataidot)

- tieto- ja viestintäteknologia monilukutaidon ohjaamisessa

- ohjelmointi osana monilukutaidon ohjaamista 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- on muodostanut käsityksen medialukutaidoista ja nettilukutaidoista osana monilukutaitoa ja ymmärtää, millaisia tulkinnan ja tuottamisen taitoja verkossa tarvitaan

- osaa ohjata ja tukea monimuotoisten ja multimodaalisten tekstien tulkinnan ja tuottamisen taitoja sekä eriyttää näiden taitojen opetusta

- ymmärtää ohjelmoinnillisen ajattelun perusteet ja on saanut valmiuksia hyödyntää ohjelmointia monilukutaidon kehittämisessä 

Esitietojen kuvaus

Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltaviksi opintojaksot ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot” (5 op) sekä ” Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa” (5 op).

Oppimateriaalit

Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.

  • Häkkinen, P., Kiili, C., Hautala, J., Pöysä-Tarhonen, J., Kanniainen, L. & Leppänen, P.H.T. (2019). Lukemisen ja oppimisen vaikeudet digitaalisissa ympäristöissä. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 206–221). Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
  • Kiili, C. & Laurinen, L. (toim.) (2018). Monilukutaidon mestariksi – Opettaja nettilukemisen ohjaajana. Arviointi-, opetus- ja kuntoutusmateriaaleja. Kummi 18. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
  • Kosola, S. Moisala, M. & Ruokoniemi, P. (toim.) (2019). Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon. Duodecim. 

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Oppimistehtävä (JYU avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus