OLUM1050 Kirjariemua ja kirjoitusintoa – Näkökulmia sanataiteeseen ja uuteen kirjoittamiseen (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
- lasten- ja nuortenkirjallisuus
- sadutus
- sanataide
- monilukutaito ja uusi kirjoittaminen
- yhteisöllinen kirjoittaminen
- luku- ja kirjoitusmotivaation tukeminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajeja ja ilmiöitä
- ymmärtää kirjallisuuden käytön merkityksen osana kaikkea opetusta
- on perehtynyt tietoon lukemisen ja kirjoittamisen monimuotoisuudesta ja lukemisen merkityksellisyydestä
- osaa hyödyntää monipuolisia ja yhteisöllisiä kirjoittamisen ohjaamisen menetelmiä sekä tukea luku- ja kirjoitusmotivaatiota
- osaa soveltaa sanataiteen, sadutuksen, uuden kirjoittamisen ja digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa
Esitietojen kuvaus
Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltaviksi opintojaksot ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot” (5 op) sekä ” Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa” (5 op).
Oppimateriaalit
Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.
- Aerila, J. & Kauppinen, M. (2019). Sytytä lukukipinä – Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ekström, N., Puikkonen, E. & Suoniemi, K. (toim.) (2019). Sanataidetta on! – Työtavat, tekijät ja teoria. Turku: Kirjan talo.
- Heikkilä-Halttunen, P. (2018). Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen. Jyväskylä: Atena Kustannus.