OLUM1020 Kuinka innostan ja tuen - Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
- tekstien tulkinnan ja tuottamisen ohjaaminen, palaute ja arviointi
- tieto- ja viestintäteknologia monilukutaidon ohjaamisessa
- lasten- ja nuortenkirjallisuus, draamalliset työtavat ja sanataide
- kielitietoinen opetus ja monikielisyyden tukeminen
- oppimisen ja motivaation tukeminen heterogeenisessä ryhmässä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa ohjata luku- ja kirjoitusvalmiuksien tai -taitojen kehitystä
- on kehittänyt monilukutaidon (monimuotoisten, multimodaalisten, puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkinnan, tuottamisen ja arvioinnin) ohjaamisen taitojaan
- on tutustunut lasten- ja nuortenkirjallisuuteen sekä sanataiteen käsitteeseen
- ymmärtää oppijoita innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen sekä lukemiseen sitoutumisen merkityksen luku- ja kirjoitustaitojen harjoittelussa ja ohjaamisessa
- on saanut valmiuksia vastata oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa sekä valmiuksia tukea kaikkien oppijoiden suomen kielen oppimista ja monikielisyyttä
Lisätietoja
Tällä opintojaksolla opiskelija valitsee seuraavista suuntautumisvaihtoehdoista yhden:
1. varhaiskasvatus ja esiopetus (5 op)
2. vuosiluokat 1–6 (5 op)
3. vuosiluokat 7–9, lukio ja ammatillinen koulutus (5 op)
Esitietojen kuvaus
Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltavaksi opintojakso ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot” (5 op).
Oppimateriaalit
Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.
• Varhaiskasvatus ja esiopetus: Aerila & Kauppinen (2019), Mustola & Koivula (2018), Niemitalo-Haapola ym. (2020), Siiskonen ym. (2014), Vaarala ym. (2016)
• Vuosiluokat 1–6: Aerila & Kauppinen (2019), Hankala ym. (2015), Lerkkanen (2018), Vaarala ym. (2016)
• Vuosiluokat 7–9, lukio ja ammatillinen koulutus: Aerila & Kauppinen (2019), Hankala ym. (2015), Määttä ym. (2014), Vaarala ym. (2016)
- Aerila, J. & Kauppinen, M. (2019). Sytytä lukukipinä – Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Hankala, M., Harjunen, E., Kauppinen, M., Kulju, P., Pentikäinen, J., & Routarinne, S. (2015). Tutkimuksesta tukea kirjoittamisen opettamiseen. Teoksessa E. Harjunen (toim.) Tekstit puntarissa: ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistuloksista perusopetuksen päättöarvioinnissa 2014 ja 2010. (s. 73–84). Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
- Lerkkanen, M-K. (2018). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. 1.–4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
- Mustola, M. & Koivula, M. (2018). Monilukutaito. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus – oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia, 2. painos (s. 314–322). Tampere: Vastapaino.
- Määttä, S., Kiiveri, L. & Kairaluoma, L. (toim.) (2014). Otetta opintoihin. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.) (2014). Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vaarala, H., Reiman, N., Jalkanen, J. & Nissilä, L. (2016). Tilanne päällä! – Näkökulmia S2-opetukseen. Helsinki: Opetushallitus.