OLUM1010 Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja - Perusta ja oppimisen jatkumot (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Järjestävä organisaatio:
Avoin yliopisto
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Tällä opintojaksolla tarkastellaan luku- ja kirjoitustaitojen kehityksen jatkumoa oppimisen tukemisen ja opetuksen kehittämisen näkökulmista.

Kuvaus

- luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen ja opetuksen jatkumo

- monilukutaito, kielitietoisuus ja laaja tekstikäsitys

- oppimismotivaatio ja motivaation tukeminen

- kehittävä ja kannustava formatiivinen arviointi 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa tarkastella lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen ja opetuksen jatkumoa tutkimustiedon sekä eri kasvatus- ja koulutusasteiden opetussuunnitelmien pohjalta

- ymmärtää monilukutaidon, kielitietoisen toimintakulttuurin ja tiedonalojen tekstitaitojen merkityksen opetussuunnitelmissa sekä käytännön opetustyössä

- ymmärtää laajan tekstikäsityksen ja oppijoiden tekstimaailman merkityksen osana monilukutaitoa

- on tutustunut erilaisiin pedagogisiin lähestymistapoihin tukea luku- ja kirjoitustaitojen yksilöllistä kehitystä ja motivaatiota

- on perehtynyt kehittävään ja kannustavaan formatiiviseen arviointiin

Lisätietoja

Luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen -kokonaisuus (25 op) koostuu opintojaksoista: 

  1. OLUM1010 Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot
  2. OLUM1020 Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa
  3. OLUM1030 Entä jos ei suju? – Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet
  4. OLUM1040 Monikielisen oppijan matkassa – S2-oppijan kielitietoinen opetus
  5. OLUM1050 Kirjariemua ja kirjoitusintoa – Näkökulmia sanataiteeseen ja uuteen kirjoittamiseen
  6. OLUM1060 Monilukutaidon ohjaaminen digiajassa – Nettilukutaidot ja digitaalinen tuottaminen
Kaksi ensimmäistä opintojaksoa muodostavat moduulin perustan. Siksi niiden opiskelua suositellaan ennen valinnaisia opintojaksoja, joista opiskelija valitsee kolme. Yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella myös itsenäisinä kokonaisuuksina.


Koko kokonaisuuden tai yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella osana Jyväskylän yliopiston perustutkinto-opiskelijoiden vapaasti valittavia opintoja tai osana jatkuvan oppimisen kokonaisuutta.

Esitietojen kuvaus

Tämä opintojakso on ensimmäinen osa Luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen -opintokokonaisuutta (25 op), joka koostuu yhteensä viidestä opintojaksosta.

Oppimateriaalit

Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.

  • Luostarinen, A. & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
  • Harmanen, M. & Hartikainen, M. (toim.). (2019). Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019: 2. Helsinki: Opetushallitus.
  • Salmela-Aro, K. (toim.) (2018). Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Oppimistehtävä
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Oppimistehtävä (JYU avoin) (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus