OLUM1010 Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja - Perusta ja oppimisen jatkumot (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
- luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen ja opetuksen jatkumo
- monilukutaito, kielitietoisuus ja laaja tekstikäsitys
- oppimismotivaatio ja motivaation tukeminen
- kehittävä ja kannustava formatiivinen arviointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa tarkastella lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen ja opetuksen jatkumoa tutkimustiedon sekä eri kasvatus- ja koulutusasteiden opetussuunnitelmien pohjalta
- ymmärtää monilukutaidon, kielitietoisen toimintakulttuurin ja tiedonalojen tekstitaitojen merkityksen opetussuunnitelmissa sekä käytännön opetustyössä
- ymmärtää laajan tekstikäsityksen ja oppijoiden tekstimaailman merkityksen osana monilukutaitoa
- on tutustunut erilaisiin pedagogisiin lähestymistapoihin tukea luku- ja kirjoitustaitojen yksilöllistä kehitystä ja motivaatiota
- on perehtynyt kehittävään ja kannustavaan formatiiviseen arviointiin
Lisätietoja
Luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen -kokonaisuus (25 op) koostuu opintojaksoista:
- OLUM1010 Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot
- OLUM1020 Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa
- OLUM1030 Entä jos ei suju? – Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet
- OLUM1040 Monikielisen oppijan matkassa – S2-oppijan kielitietoinen opetus
- OLUM1050 Kirjariemua ja kirjoitusintoa – Näkökulmia sanataiteeseen ja uuteen kirjoittamiseen
- OLUM1060 Monilukutaidon ohjaaminen digiajassa – Nettilukutaidot ja digitaalinen tuottaminen
Koko kokonaisuuden tai yksittäisiä opintojaksoja voi opiskella osana Jyväskylän yliopiston perustutkinto-opiskelijoiden vapaasti valittavia opintoja tai osana jatkuvan oppimisen kokonaisuutta.
Esitietojen kuvaus
Tämä opintojakso on ensimmäinen osa Luku- ja kirjoitustaitojen oppiminen ja opettaminen -opintokokonaisuutta (25 op), joka koostuu yhteensä viidestä opintojaksosta.
Oppimateriaalit
Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.
- Luostarinen, A. & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Harmanen, M. & Hartikainen, M. (toim.). (2019). Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019: 2. Helsinki: Opetushallitus.
- Salmela-Aro, K. (toim.) (2018). Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.