OHPA239 Kansalaisuuskasvatus pedagogiikan haasteena (ped) (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
Kansalaisuuden nykytilan analyysi
Kansalaisuuden kompetenssit
Osallisuus, osallistuminen, vaikuttaminen
Demokratiakasvatus
Toimijuuden teoriat
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa kansalaiskasvatusta ilmiönä
- hahmottaa kansalaiskasvatuksen, omaehtoisen yhteisöllisen toimintakyvyn ja elinikäisen oppimisen välisiä yhteyksiä
- hahmottaa erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia ja tunnistaa toimijuutta erilaisissa koulutuksen konteksteissa
- arvioida sekä oppijoiden että omaa toimijuuttaan toimijuuden teoreettisten näkökulmien avulla.
Oppimateriaalit
Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa.
Aikuiskasvatuksen 49. Vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura. Ojala, H., Palmu, T. & Saarinen, J. (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Tampere: Vastapaino. Rinne, R. & Jauhiainen, A. (toim.) 2011. Aikuiskasvatus ja demokratian haaste. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat).
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Arviointiperusteet:
Opiskelija osallistuu opetukseen, pienryhmän työskentelyyn sekä tekee itsenäiset tehtävät hyväksytysti.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (4 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi