OHJA1705 Ohjaajan etiikka ja ammatillinen kehittyminen (10 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

  • Ihmiskäsitys, arvot, ohjausfilosofia
  • Etiikka ohjausalalla
  • Asiantuntijuus ohjausalalla

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa ohjaustyöhön liittyviä käsityksiään, arvojaan, asenteitaan sekä ajattelu- ja toimintamallejaan ja ymmärtää näiden yhteyden omaan ohjausorientaatioon ja toimintaansa ohjaajana
  • tuntee ohjausalan kansalliset ja kansainväliset eettiset periaatteet
  • osaa arvioida ja perustella toimintaansa eettisistä näkökulmista
  • tunnistaa kehittymistään ohjausalan asiantuntijana

Lisätietoja

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaajan ammatillisen toiminnan eettistä perustaa, ohjaajan ihmiskäsitystä ja arvoja sekä näiden suhdetta ohjauskäytäntöihin. Lisäksi tarkastellaan ohjaajan suhdetta ohjaustyön yhteiskunnalliseen tehtävään ja siihen kohdistuviin odotuksiin. Opintojakson aikana rakennetaan henkilökohtainen ohjausfilosofia ja näkemys siitä, miten omaa ohjausasiantuntijuutta voi kehittää. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää eettistä osaamistaan ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvää reflektio-osaamistaan.

Oppimateriaalit

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma)

Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (e-kirja)

Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.

IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. 2017. IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf

MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.

Mattila, K-P. 2008. Arvostava kohtaaminen - Arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)

Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.


Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa kuvata ja perustella oman ihmiskäsityksensä, eettisen ajattelunsa ja arvonsa. Opiskelija kykenee perustelemaan ohjausfilosofiansa ja sen osa-alueiden vaikutuksen ohjausorientaatioonsa ja toimintaansa ohjaajana. 2) Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen: Opiskelija tunnistaa kehittymistään ohjausalan asiantuntijana.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (10 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi

Opetus