NKTA1100 Pelien ja pelaamisen historia (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Kuvaus
-
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Tuntee pelien ja pelaamisen historian ilmiöitä ja osaa sijoittaa pelit historialliseen kontekstiinsa
Ymmärtää pelien historiallisen kehityksen mediamuotona
Ymmärtää pelejä kulttuuriperintönä
Ymmärtää pelien ja pelaamisen muuttuvaa kulttuurista ja yhteiskunnallista roolia
Kirjallisuus
- Montfort & Bogost: Racing the Beam: The Atari 2600 Platform. 2009.
- Saarikoski & Suominen: ”Pelinautintoja, ohjelmointiharrastusta ja liiketoimintaa: Tietokoneharrastuksen ja peliteollisuuden suhde Suomessa toisen maailmansodan jälkeen”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-02.pdf
- Wolf: “The Video Game Industry Crash of 1977”. Before the Crash: Early Video Game History. 2012.
Suoritustavat
Tapa 1
Kuvaus:
Opetusta järjestetään joka toinen lukuvuosi.
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Opetus
28.10.–15.12.2024 Luento-opetus
x
Itsenäinen työskentely (5 op)
Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi