NKTA1002 Pelitutkimuksen menetelmiä (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Avainteksti

Kurssilla tutustutaan pelitutkimuksen keskeisiin analyysi- ja tutkimusmetodeihin.

Kuvaus

Perehdytään pelitutkimuksen omiin tutkimusmenetelmiin ja opiskelijan oman tieteenalan menetelmien soveltamiseen leikin, pelien ja pelaamisen tutkimuksessa. Menetelmiä arvioidaan suhteessa erilaisiin tutkimustavoitteisiin.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Tuntee pelitutkimuksen tyypillisiä tutkimusstrategioita

  • Tuntee pelitutkimuksessa käytettyjä aineistoja, aineistonkeruumenetelmiä ja analyysimenetelmiä

  • Tuntee tarkemmin joitain pelitutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja osaa soveltaa niitä pelien, pelaamisen ja pelikulttuurien tutkimuksessa

  • Tuntee hyvän tieteellisen tutkimuskäytännön ja tutkimusta ohjaavan sääntelyn keskeiset piirteet

Oppimateriaalit

Lankoski & Björk, Game Research Methods (2015). Available online:
http://press.etc.cmu.edu/files/Game-Research-Methods_Lankoski-Bjork-etal-web.pdf
Additional reading announced by the lecturer.

Kirjallisuus

  • Lankoski & Björk (eds.) Game Research Methods: An Overview. 2015.
  • Lankoski & Holopainen (eds.). Game Design Research: An Introduction to Theory & Practice. 2017.
  • Fernandez-Vara: Introduction to Game Analysis. 2014.

Suoritustavat

Tapa 1

Opetusajankohta:
Periodi 3
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta