MKAS2006 Musiikkikasvatus ja opetussuunnitelmat (5 op)
Kuvaus
Musiikki oppiaineena suomalaisessa koulutusjärjestelmässä opetussuunnitelmien linjauksia seuraten. Tarkastellaan laulun ja musiikin opetuksen merkitystä Suomessa kulttuurihistoriallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä Suomen musiikkikasvatuksen erityispiirteitä eri aikakausina
- analysoida laulun/musiikin oppiaineen merkitystä yleissivistävän koulutuksen eri asteilla
- arvioida musiikin harrastusmahdollisuuksia osana suomalaista kulttuurielämää
- hahmottaa kaikille yhteisen yleissivistävän koulutuksen ja vapaan sivistystyön yhtäläisyyksiä, eroja sekä käytänteitä opetussuunnitelmien näkökulmasta
Lisätietoja
Ajoitus: 1. tai 2. opintovuosi.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali, kirjallisuus ja muu kurssin yhteydessä annettava aineisto.
Kirjallisuus
- Linnankivi, M., Tenkku, L., & Urho, E. (1981). Musiikin didaktiikka. 951-20-2118-8.
- Pajamo, R. (1999). Lehti puusta variseepi: Suomalainen koululauluperinne. 951-0-23447.
- Kosonen, E., & Pajamo, R. (2009). Seminaarinmäen koululauluja: Jyväskylän yliopisto 75 vuotta. 978-951-39-3515.
- Johnson, P., Kykyri, V., Pyhältö, K., & Soini, T. (2007). Suuntana yhtenäinen perusopetus: Uutta koulukulttuuria etsimässä. 978-952-451-159-9.
- Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. 978-951-1-29523-5.