LPET1003 Tanssi-liiketerapian perusteet I (2 op)
Kuvaus
Tanssi-liiketerapian keskeisin käsitteistö, teoreettiset viitekehykset ja sovellusalueet.
Mielikuvat, symbolit, kehoaistit ja -muistot oman kehohistorian hahmottamisessa.
Liikkeellisen itsetuntemuksen ja kehotietoisuuden syventäminen sekä liikekielen rikastaminen luovan liikkeen ja muiden tanssiterapian menetelmien avulla
Suoritustapa:
Luennot 6 tuntia
Harjoitukset 14 tuntia
Itsenäinen osuus koostuu kokemuspäiväkirjasta ja
kurssin aikana annettujen tehtävien tekemisestä.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Itsenäisten tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tanssi-liiketerapian peruskäsitteet
- osaa kuvata keskeisimmät tanssi-liiketerapian teoreettiset periaatteet ja sovellusalueet.
- osaa arvioida omaa kehohistoriaansa sekä mielen ja liikkeen välisiä yhteyksiä.
- osaa keskustella reflektoiden liikekokemuksistaan ja niiden merkityksestä keholliselle itsetuntemukselle.
Oppimateriaalit
Behrends, A., Müller, S., & Dziobek, I. 2012. Moving in and out of synchrony: A concept for a new intervention fostering empathy through interactional movement and dance. The Arts in Psychotherapy 39, 107– 116 (9 s.)
Berrol, C. 2016. Reflections on dance/movement therapy and interpersonal neurobiology: The First 50 Years. American Journal of Dance Therapy DOI 10.1007/s10465-016-9227-z (7s.)
McGarry, L. & Russo, F. 2011. Mirroring in dance/movement therapy: Potential mechanisms behind empathy enhancement. The Arts in Psychotherapy 38, 178– 184 (8 s.).
Popa, M. R. & Best, P. A. 2010. Making sense of touch in dance movement therapy: A trainee's perspective. Body, Movement and Dance in Psychotherapy 5(1), 31-44, DOI: 10.1080/17432970903545941 (14 s.).
Seoane, K. J. 2016. Parenting the self with self-applied touch: A dance/movement therapy approach to self-regulation. American Journal of Dance Therapy 38, 21–40. DOI 10.1007/s10465-016-9207-3. (20 s.)