LPEA1030 Liikunnan havainnointi, oppiminen ja opettaminen 1 (13 op)
Kuvaus
Kokonaiskuvan luominen liikkumisen laajasta kentästä sekä omien tietojen ja taitojen aktiivinen kehittäminen eri liikuntaympäristöissä.
Havaitsemiseen, liikkumiseen, oppimiseen ja arviointiin liittyvät mekanismit ja liikuntamuotojen keskeiset käsitteet.
Liikkuminen erilaisissa oppimisympäristöissä monipuolisia opetusmenetelmiä hyödyntäen ja vuorovaikutustaitoja kehittäen.
Liikkumisen perustaidot ja niiden oppimiseen sisältyvät kehittelyt eri ympäristöissä muun muassa teknologiaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntäen.
Turvallisuuteen liittyvät erityispiirteet eri oppimisympäristöissä.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisten ja turvallisten liikuntatuntien suunnittelu erilaisten oppilaiden tarpeiden mukaisesti.
Opettaminen erilaisissa liikuntaympäristöissä sekä opetuksen eriyttäminen ja haastavien opetustilanteiden ratkaisu.Suoritustavat:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä annettujen tehtävien tekeminen.
Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 134 tuntia
- Luontoliikunta (1 op): 10 h
- Rytmiikka ja tanssi, voimistelu ja ryhmäliikunta (2 op): 24 h
- Palloilu (4 op): 42 h
- Kuntosaliharjoittelu (2 op): 20 h
- Kehontuntemus ja kehonhuolto (2 op): 20 h
- Perusliikunta (2 op): 20 h
Itsenäinen työskentely 217 tuntia
Arviointiperusteet:
Tavoitteiden suunnassa edistyminen
Työskentelytaidot
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa havainnoida oppimisen kannalta oleellisia asioita eri liikuntataidoissa ja pystyy kehittämään taitojaan.
- tiedostaa, mitä motorisia perustaitoja ja fyysisen kunnon tekijöitä eri liikuntaympäristöissä harjoitteleminen kehittää.
- ymmärtää sekä tiedollisesti että kehollisesti, miten ihmisen anatomia, fysiologia ja biomekaniikka tulee huomioida terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä sekä osaa soveltaa tietojaan liikunnan opettamisessa.
- ymmärtää miten kognitiiviset toiminnot ilmenevät erilaisissa liikuntamuodoissa.
- tunnistaa eri oppimisympäristöjen ja liikuntamuotojen erityispiirteitä, yhtäläisyyksiä sekä eroja sekä ymmärtää siirtovaikutusilmiön eri liikuntaympäristöjen ja taitojen välillä.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida didaktisesti mielekkäitä oppimiskokonaisuuksia turvallisuustekijät, eri opetusmenetelmät ja kasvatukselliset näkökohdat huomioiden.
- osaa luoda tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston ja antaa palautetta eri liikuntaympäristöjen ydintaidoista.
- osaa eriyttää toimintaa ja vuorovaikutusta erilaiset oppijat huomioiden.
- osaa ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja tukea toiminnallaan ryhmässä oppimista ja ryhmän hyvinvointia.
- osaa
hyödyntää opetusteknologiaa liikunnanopetuksessa tarkoituksenmukaisella tavalla.
- osaa antaa palautetta oppimisesta ja tietää erilaisia tapoja antaa palautetta.
- ymmärtää arvioinnin olevan osa oppimisprosessia.
- osaa arvioida omaa ja toisten oppimista ja osaamista asetettujen tavoitteiden suunnassa.
Oppimateriaalit
Luentojen ja harjoitusten sisällöt, lajikohtainen oheislukemisto sekä Pedanet-oppimisympäristön materiaalit.
Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus., ss. 276–366 (90 s.).
Jaakkola, T. 2016. Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni. Perusliikuntataitojen opettaminen lapsille ja nuorille. Jyväskylä: PS-Kustannus. (267 s.)
Jaakkola, T. 2013. Krokotiilijuoksu ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen kehittämiseksi. Jyväskylä: PS-Kustannus. (149 s.)
Mosston, M. & Ashworth, S. 2008. Teaching physical education. First online edition. (348 s.)Hämäläinen, K., Danskanen, K., Hakkarainen, H., Lintunen, T., Jaakkola, T., Arajärvi, P., Lehtoviita, T., Forsblom, K., Pulkkinen, S., Pasanen, K., Kalaja, S. & Riski, J. 2015. Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. VK-Kustannus.