KUMP005 Klassisia näkökulmia kulttuuriin ja yhteiskuntaan (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Historian ja etnologian laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on tutustunut muutamaan yhteiskuntaa ja kulttuuria käsittelevään klassikkotutkimuksen. Teokset johdattavat kansainvälisesti merkittävään teoreettisen ajattelun perusrakenteisiin ja harjaannuttavat vaativamman tutkimuskirjallisuuden lukemiseen. Opiskelija kykenee tunnistamaan ja määrittelemään keskeisiä käsitteitä sekä lähestymään analyyttisesti empiiristä todellisuutta, joita klassikoissa on erityisen onnistuneesti kuvattu. 

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on tutustunut kulttuuria ja yhteiskuntaa käsittelevään klassikkotutkimukseen

  • tietää, miten teoreettinen ajattelu rakentuu kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa

  • ymmärtää kulttuurisia ja yhteiskunnallisia prosesseja ja rakenteita sekä ajattelu- ja toimintamalleja

  • harjaantuu vaativamman tutkimuskirjallisuuden lukemiseen. 

Lisätietoja

Itsenäinen työskentely kirjallisen oppimistehtävän (referaatti) avulla. Mahdollisessa kontaktiopetuksessa lukupiiri. 

Oppimateriaalit

Itsenäisessä työskentelyssä valitaan tentittäväksi seuraavista yksi suomenkielinen ja yksi englanninkielinen teos.

  • Douglas, Mary: Puhtaus ja vaara: rituaalisen rajanvedon analyysi. (2000)

  • Durkheim, Émile: Uskontoelämän alkeismuodot: australialainen toteemijärjestelmä. (1980)

  • Foucault, Michel: Parhaat. (2015)

  • Ranciére, Jacques: Vapautunut katsoja. (2016)

  • Hall, Stuart: Identiteetti. (1991)

  • Tsing, Anna: Lopunaikojen sieni – elämää kapitalismin raunioissa (2021) 

  • Adorno, Theodor, Benjamin, Walter, Bloch, Ernst, Brecht,, Bertolt & Lukács, Georg: Aesthetics and Politics 

  • Becker, Howard: Art worlds (1981, useita painoksia)

  • Geertz, Clifford: Interpretation of Cultures (1973, useita painoksia)

  • Kohn, Eduardo 2013. How Forests Think. Toward an Anthropology Beyond the Human. University of California Press.

  • Bourdieu, Pierre: The Field of Cultural Production (1993, useita painoksia)

  • Williams, Raymond: Culture (1981, useita painoksia) 

  • Ialenti, Vincent. Deep time reckoning: How future thinking can help Earth now. MIT Press, 2020. 

Kontaktiopetuksessa opintojakson vastuuopettaja ilmoittaa oppimateriaalin.  

Suoritustavat

Tapa 1

Kuvaus:
Itsenäisessä työskentelyssä valitaan luettavaksi yksi suomenkielinen ja yksi englanninkielinen teos.
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.   Itsenäisessä suorituksessa hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista.  Kontaktiopetus edellyttää osallistumista opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Tuntiaktiivisuus voi nostaa arvosanaa enintään yhdellä numerolla.
Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Kuvaus:
Kontaktiopetuksessa opintojakson vastuuopettaja ilmoittaa oppimateriaalin.
Arviointiperusteet:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.   Itsenäisessä suorituksessa hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista.  Kontaktiopetus edellyttää osallistumista opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Tuntiaktiivisuus voi nostaa arvosanaa enintään yhdellä numerolla.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Itsenäinen työskentely (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus

x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta