KOUP1040 Johtajuuden ilmiö kasvatus- ja koulutusalalla (6 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Kuvaus

- Johtajuuden, organisaation ja yhteisön käsitteet sekä keskeiset organisaatio- ja johtajuusteoriat ja niiden kehitys

- Johtajuus kasvatus- ja koulutusalan perustehtävän toteutumisen varmistajana

- Eettinen johtajuus ja kestävän kehityksen ulottuvuudet sekä luottamus ja vastuullisuus

- Toimintaympäristön muutos ja sen vaikutus kasvatus- ja koulutusalaan

- Pedagoginen johtajuus

- Jaettu ja yhteisöllinen johtajuus

- Strateginen ja taktinen johtajuus

- Arviointi ja kehittävä johtaminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija

- osaa asemoida ja käsitteellistää kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden suhteessa muiden elämänalojen johtajuuteen.

- hahmottaa perustehtävän varmistamisen ja toimintaympäristön muuntumisen merkityksen kasvatus- ja koulutusalan johtajuudelle.

- ymmärtää pedagogisen ja yhteisöllisen johtajuuden merkityksen.

- osaa soveltaa johtajuuden käsitteitä, teorioita ja periaatteita hyvän johtajuuden teoiksi.

Oppimateriaalit

Holappa, A.-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S. ja Smeds-Nylund A.-S. (toim.) 2021. Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen, PS-kustannus.

Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M. & Smeds-Nylund A.-S. (ed.) 2023. Leadership in Educational Contexts in Finland, Theoretical and Empirical Perspectives, Springer.

Muu mahdollinen oppimateriaali sovitaan tarkemmin opetusohjelmassa.

Suoritustavat

Tapa 1

Arviointiperusteet:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (6 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta