KOUA1030 Johtajuuden ilmiö kasvatus- ja koulutusalalla (5 op)
Kuvaus
Kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden teoreettinen tarkastelu perustehtävän, hallintajärjestelmän ja koulutuspolitiikan sekä kansainvälisen ja suomalaisen toimintaympäristön näkökulmista. Kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden teoreettinen tarkastelu suhteessa yleisiin johtajuus- ja organisaatioteorioihin.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa asemoida ja tuntee suomalaisen kasvatus- ja koulutusalan hallintajärjestelmän ja koulutuspolitiikan sekä teoreettisessa että kansainvälisessä viitekehyksessä.
- pystyy analysoimaan suomalaista kasvatus- ja koulutusalan hallintajärjestelmää ja koulutuspolitiikkaa alan perustehtävän sekä oman organisaationsa ja oman toimintansa näkökulmista.
- tuntee yleiset johtajuus- ja organisaatioteoriat ja näiden keskeiset käsitteet ja kehityksen sekä pystyy tarkastelemaan teoreettisesti kasvatus- ja koulutusalan johtajuutta niiden kontekstissa.
- osaa toteuttaa tutkimusperustaisesti kasvatus- ja koulutusalan johtajuutta perustehtävän, hallintajärjestelmän ja koulutuspolitiikan muodostamassa jatkuvasti muuttuvassa kompleksisessa toimintaympäristössä.
Oppimateriaalit
Holappa, A.-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S. ja Smeds-Nylund A.-S. (toim.) 2021. Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen, PS-kustannus.
Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M. & Smeds-Nylund A.-S. (ed.) 2023. Leadership in Educational Contexts in Finland, Theoretical and Empirical Perspectives, Springer.
Muu mahdollinen oppimateriaali sovitaan tarkemmin opetusohjelmassa.