KOPS1006 Kielikoulutuspolitiikka (5 op)
Kuvaus
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija kielikoulutuspolitiikan keskeisiin kysymyksiin monialaisesti. Opintojaksolla käsitellään kielikoulutusta paitsi kielipolitiikan näkökulmasta myös yhteiskunnallisten, poliittisten ja taloudellisten kytkösten kautta. Opiskelija perehtyy myös arvioimaan, mitkä tekijät ja toimijat ovat osaltaan vaikuttamassa kielikoulutuspolitiikkaan. Opintojaksolla käsitellään kielikoulutusta eri koulutusasteilla, työelämän näkökulmasta sekä erityisryhmien, kuten kielellisten ja kulttuuristen vähemmistöjen kannalta. Myös kielitaidon arvioinnin yhteiskunnalliset kytkökset ovat esillä. Lisäksi opintojaksolla käsitellään ajankohtaisia kielikoulutuspoliittisia kysymyksiä.
Suoritustavat
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti kirjoittamalla essee suomeksi. Itsenäisestä suoritustavasta sovittava opintojakson vastaavan opettajan kanssa.Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt suomalaisen kielikoulutuksen eri tasoihin ja toimijoihin,
- osaa arvioida erilaisia kielikoulutuksen kansainvälisiä, kansallisia ja paikallisia kytköksiä,
- on tutustunut kieli- ja kulttuuriryhmien koulutuksen erityiskysymyksiin,
- ymmärtää koulutuspolitiikkaa ohjaavia dokumentteja (esim. hallitusohjelmaa, selvityksiä ja opetussuunnitelmia)
- ymmärtää, että kielikoulutuspolitiikka ei ole neutraalia, vaan poliittisten päätösten ja ideologioiden muovaamaa
- osaa soveltaa oppimaansa eettisesti kestävällä tavalla monikulttuurisessa ja -kielisessä toimintaympäristössä.
Esitietojen kuvaus
LAGIC-opiskelijat: LACS1011 Introduction to Language and Discourse; LACS1012 Globalization, Language and Society
Oppimateriaalit
Kaikki materiaalit ovat saatavilla opintojakson Moodlessa.