HISA1003 Historian pedagogiikka (5 op)
Avainteksti
Kuvaus
Historian oppimiseen liittyy erityiskysymyksiä ja alan tutkimus sijoittuu historia- ja kasvatustieteellisen tutkimuksen välimaastoon. Kurssi antaa välineitä historian pedagogisen tutkimuksen tekemiseen ja historian oppimisen kysymysten ymmärtämiseen.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
ymmärtää historiallisen ajattelun eri määritelmiä ja rakentumista
tunnistaa historian opettamisen tutkimuksellista pohjaa ja tuntee historian pedagogista tutkimusta
on perehtynyt johonkin historian opettamiseen liittyvään erityiskysymykseen
osaa pohtia kriittisesti historian oppimisen kysymyksiä
hahmottaa historian pedagogiikan kansainvälistä tutkimuskenttää
on harjoitellut historiaan liittyvän oppimisen havainnointia.
Lisätietoja
Tutkinto-opiskelijat: kontaktina suoritettaessa kurssi kytkeytyy historian johdantokurssiin. Tämän kurssin opiskelijat toimivat samalla johdanto-kurssilla ryhmän ohjaajina ja tarkkailevat näiden oppimisprosesseja ja vertaavat havaintojaan alan teorioihin ja malleihin.
Oppimateriaalit
Kirjatenttinä suoritettaessa valitaan kaksi seuraavista teoksista:
Barton, K. & Levstik, L. (2013) Teaching History for the Common Good
Davies, Ian (2010) Debates in History Teaching
Seixas, Peter & Morton, Tom (2013) The Big Six Historical Thinking Concepts
Veijola, Anna (2013) Pedagogisen ajattelun kehittyminen aineenopettajankoulutuksessa
Wineburg, Sam (2001) Historical Thinking and Other Unnatural Acts
Sekä yksi seuraavista:
Jukka Rantala, Sirkka Ahonen (2015) Ajan merkit: Historian käyttö ja opetus.
Anna Veijola, Simo Mikkonen (2019) Lähteillä: Historian taitoja oppitunneille
Suoritustavat
Tapa 1
Tapa 2
Tapa 3
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Itsenäinen työskentely: eTentti (5 op)
Voit tehdä tentin eTenttinä.